آنچه در این مقاله میخوانید
مراحل اجرای پروژه معماری:
معماری اغلب تأکید زیادی بر طراحی دارد. اما درک این نکته مهم است که طراحی تنها یکی از مراحل اجرای پروژه معماری است. فرایند پیدا کردن مشتری از ابتدا تا ساخت طرح شما و حرکت مشتری شامل مراحل بسیار متفاوتی است.
مرحله 01: پیش طراحی + استقرار پروژه:
پیش طراحی فرایندی است که ابتدا مشتری به دست میآید سپس اطلاعات مربوط به پروژه آنها را جمع آوری میکند و شروع به انجام تحقیقات میکند. اولین قدم این است که با مشتری خود قراردادی را تنظیم کنید که شامل موارد زیر است:
- ترتیب، حضور و ضبط جلسات با مشتری.
- توضیحات مشتری و نیازهای پروژه را درک کنید.
- بر اساس تحقیقات مختصر و اولیه، پیشنهاد و قرارداد هزینه خدمات خود را تهیه و توافق کنید.
تحقیقات اولیه و جمع آوری اطلاعات شامل موارد زیر است:
تحقیقات رومیزی: هر گونه نقشه، طرح یا گزارش موجود (بهعنوانمثال بررسی سایت، سطح سیل، بررسی خاک) از سایت و اطراف آن را به دست آورید.
تحقیق در محل: از سایت بازدید کنید و ارزیابی اولیه از شرایط سایت انجام دهید.
پرس و جوهای اولیه را در مورد الزامات نظارتی (بهعنوانمثال الزامات برنامه ریزی و میراث فرهنگی و…) انجام دهید.
شرایط و محدودیتهای موجود را شناسایی کنید.
لیستی از مشاوران متخصص دیگری را که ممکن است در پروژه مورد نیاز باشند (مانند مهندسین سازه، عمران، برق، گزارشهای ژئوتکنیک و خاک، نقشه بردار کمیت و غیره) توصیه کنید.
این مرحله در واقع در مورد به دست آوردن درک پروژه، نیازهای مشتری و خدماتی است که بر اساس آن ارائه خواهید کرد. هنگامی که مشتری قراردادی را امضا کرد و در مورد محدوده پروژه، خدمات و هزینههای شما توافق کرد، سپس میتوانید اقدام به تهیه یک طرح اولیه برای مشتری کنید.
مرحله 02: کانسپت + طرح شماتیک:
طراحی مفهومی گاهی اوقات طراحی شماتیک نیز نامیده میشود. این مرحله درباره نهایی کردن تحقیق و جمعآوری اطلاعات و توسعه گزینههای طراحی برای مشتری شما است تا در پاسخ به خلاصه و اطلاعاتی که جمعآوری کردهاید در نظر بگیرد.
بیشتر بخوانید: بازسازی آپارتمان در تهران
مرحله طراحی، شامل اقدامات زیر است:
- ترتیب، حضور و ضبط جلسات با مشتری، مقامات، مشاوران و سایر طرفهای مرتبط.
- انجام یک ارزیابی اولیه از مقررات و الزامات مرجع.
- تجزیه و تحلیل دقیق و مفهوم سایت را آماده کنید.
- طرحها، نمودارها و سایر اطلاعات را برای توضیح مناسب مفهوم و گزینههای طراحی احتمالی آماده کنید.
- خلاصه طراحی و احتمالاً قراردادها را برای مشاوران دیگر آماده کنید.
- انتخاب اولیه مواد و تکمیل را انجام دهید.
- برآورد هزینه اولیه را بر اساس طرح اولیه برای در نظر گرفتن مشتری دریافت کنید.
- یک طرح مفهومی نهایی را تأیید کنید و تأیید مشتری را برای ادامه مرحله بعدی طراحی دریافت کنید.
آنچه در مورد این مرحله مهم است این است که ممکن است طرحهای تکرار شونده زیادی وجود داشته باشد. بعید است که مشتری همان اولین ایدهای را که به او ارائه میکنید دوست داشته باشد؛ بنابراین در ابتدا ممکن است چندین مفهوم یا گزینه بسیار مختلف با مزایا و معایب برای هر کدام وجود داشته باشد که شما با مشتری صحبت میکنید تا ایده محکمتری در مورد اینکه چه چیزی برای او کار میکند و چه چیزی نمیتواند انجام دهد، وجود داشته باشد.
این فرایند میتواند شامل کمی رفت و برگشت و چندین جلسه باشد تا زمانی که یک مفهوم کلی و طرح بندی توافق شود. همچنین ممکن است نیاز به اصلاح طرح بر اساس برآورد هزینه وجود داشته باشد. مشتری ممکن است متوجه شود که باید محدوده پروژه را کاهش یا اصلاح کند و اولویتهای خود را در نظر بگیرد. هنگامی که مشتری با یک طرح اولیه به صورت کتبی در یک بودجه مشخص موافقت کرد، میتوانید به سمت توسعه طراحی حرکت کنید.
مرحله 03: طراحی و توسعه:
توسعه طراحی در مورد استفاده از مفهوم مورد توافق و توسعه طرح با جزئیات بسیار بیشتر است. در این مرحله نباید تغییر عمدهای در مفهوم اصلی، مکان و فرم ساختمان یا سازه ایجاد شود و این مرحله باید در مورد پالایش و به کار انداختن کارها باشد.
در توسعه طراحی اقدامات زیر انجام میشود:
- جنبههای عملی و کاربردی طراحی را توسعه دهید تا اطمینان حاصل شود که اندازه فضاها برای مشتری (مانند مبلمان، گردش، نور روز) و الزامات شورا و مقامات (مانند اندازه سرویسهای غیرفعال، اندازه پنجرهها متناسب با مساحت کف و غیره) مطابقت دارد.
- هماهنگی کار مشاوران متخصص.
- مشورت و شرکت در جلسات مقدماتی با مقامات مربوطه برای تعیین الزامات و مقررات مربوطه.
- ارائه مجموعهای از پلانها، مقاطع و ارتفاعات برای توضیح فرم ساختمان شامل فضاها، اندازهها، دهانهها، مصالح.
- برنامهای از مواد پیشنهادی و تکمیل را ارائه دهید.
- طرح توسعه یافته را در برابر بودجه بررسی کنید و تهیه یک برآورد به روز شده از هزینه کارها را هماهنگ کنید.
در پایان توسعه طراحی، مجموعهای از اسناد خواهید داشت که ساختمانی را که ساخته خواهد شد، توصیف میکند. هنگامی که مشتری موافقت کرد، میتوانید برای دریافت تأییدیه برنامه ریزی و توسعه اقدام کنید.
مرحله 04: تصویب برنامه ریزی + توسعه:
اکثر پروژهها به برنامه ریزی یا برنامه توسعه تحت الزامات شورای محلی یا مرجع برنامه ریزی در قلمرو شما نیاز دارند. بسته به اینکه در کدام شهر زندگی میکنید، ممکن است نام آن کمی متفاوت باشد.
فرایند برنامهریزی یا برنامهریزی توسعه به این منظور است که اطمینان حاصل شود که همه توسعهها با مقررات و معیارهای مورد نیاز مطابقت دارند و مطابق با طرح برنامهریزی محلی مربوطه ارزیابی و تأیید میشوند. شما باید در طول مراحل توسعه مفهوم و طراحی با شوراها و مقامات محلی ملاقات کرده باشید تا نیازهای آنها را درک کنید.
در طول این مرحله، شما اقدامات زیر را انجام میدهید:
- الزامات مرجع قانونی را که قبلاً تحقیق کردهاید تأیید کنید.
- شرکت در جلسات با مقامات مربوطه برای بحث در مورد پیشنهاد نهایی قبل از تسلیم درخواست.
- برنامه کاربردی شامل تحلیلها، مطالعات، گزارشها، نقشهها، ارتفاعات، نمودارها و سایر اطلاعات مورد نیاز را آماده کنید. مرجع شما معمولاً یک چک لیست دارد.
- به مشتری در ارائه درخواست رسمی کمک کنید یا برای آنها درخواست دهید.
چارچوبهای زمانی برای فرایند درخواست میتواند بین شوراها متفاوت باشد. برخی ممکن است چندین هفته طول بکشد؛ اما در بسیاری از موارد بسته به اندازه و مقیاس پروژه ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد. پروژههای تجاری بزرگتر ممکن است نیاز داشته باشند که با مشاوره یا نظرات جامعه تبلیغ شوند، در حالی که یک نوسازی کوچک مسکونی که الزامات شورا را برآورده میکند میتواند فرایند بسیار سریعتری باشد.
پروژه ممکن است در این دوره متوقف شود، یا مشتری ممکن است تصمیم بگیرد که به اسناد ساخت و ساز ادامه دهد که در صورت وجود هرگونه تغییر عمده توسط شورا یا مقامات، میتواند یک خطر باشد.
مرحله 05: مستندات ساخت و ساز:
در طول مستندسازی ساخت و ساز، مجموعه کامل و هماهنگی از اسناد بسیار دقیق را ایجاد خواهید کرد که به سازنده یا پیمانکار امکان قیمت گذاری و ساخت پروژه را میدهد. اینها برای ارسال درخواست تأیید نهایی ساختمان و فراخوان مناقصه یا مذاکره در مورد قیمت ساخت و ساز با یک پیمانکار استفاده میشود.
تهیه مجموعهای از اسناد معماری برای ساخت و ساز شامل:
- نقشههای ساخت و ساز: توصیفی گرافیکی از اینکه اشیا چگونه به نظر میرسند و به کجا میروند.
- مشخصات: الزامات کتبی در مورد مصالح ساختمانی، تجهیزات و سیستمهای ساخت و ساز که استانداردهایی را که باید رعایت شوند و کیفیت مواد، تکمیل و کیفیت کار لازم برای ارائه برای تأیید قانونی را توصیف میکند.
- برنامهها: فهرستهای دقیق از مواد داخلی و خارجی و تکمیل، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، مبلمان، تجهیزات الکتریکی و سمعی و بصری، و هر آنچه که پیمانکار برای خرید تمام اجزای مختلف پروژه باید بداند.
- برآورد هزینه نهایی را به دست آورید.
- تهیه و هماهنگی مجموعه کاملی از اسناد قرارداد از جمله نقشههای مشاور، برنامهها و مشخصات، بررسیهای سایت، گزارشها و تأییدیهها.
پس از تأیید کتبی اسناد ساخت و برآورد هزینه توسط کارفرما، میتوانید فرایند انتخاب پیمانکار و ارائه برای تأیید نهایی ساختمان را آغاز کنید. اگر با نقشه بردار ساختمان به عنوان یکی از مشاوران خود از طریق فرایند طراحی و مستندسازی مشورت کردهاید، تأیید ساختمان باید رسمی باشد.
مرحله 06: انتخاب پیمانکار:
بسیار مهم است که مجموعه اسناد ساخت و ساز شفاف، جامع و هماهنگ باشد. اگر اطلاعات آنها از دست رفته یا حاوی خطا باشد، ممکن است هزینههای اضافی در طول فرایند ساخت و ساز به همراه داشته باشد. با مجموعهای از اسناد خوب، انتخاب یک پیمانکار میتواند به روشهای مختلفی انجام شود:
- مناقصه رقابتی:
پروژه برای هر پیمانکاری که مجموعه کامل اسناد قرارداد را در اختیار آنها قرار میدهد و ارسالی را آماده میکند که به نیازهای شما پاسخ میدهد باز است. این میتواند شامل قیمت ساخت و ساز، تیم پیشنهادی و تجربه، سابقه پروژه قبلی، برنامه پروژه با نقاط عطف کلیدی و سایر مقررات، شرایط یا استثنائات دیگر از قیمت باشد.
- مناقصه غیر رقابتی:
لیستی از پیمانکاران منتخب به جای اینکه برای عموم آزاد باشد، برای مناقصه دعوت خواهند شد.
- قرارداد توافقی:
از طرف مشتری، معمار مستقیماً با یک پیمانکار ترجیحی مذاکره میکند تا قیمت توافقی را تعیین کند.
بسته به کیفیت و کامل بودن اسناد ساخت و ساز، ممکن است این مرحله قبل از توافق قرارداد نیاز به مذاکره داشته باشد. قیمتها ممکن است بالاتر از قیمت باشد در این صورت، پیمانکار ممکن است سؤالات یا استثنائاتی یا حتی پیشنهادهایی برای صرفه جویی در هزینه داشته باشد. جنبههای طراحی ممکن است نیاز به بازنگری یا طراحی مجدد داشته باشند. هنگامی که کارفرما با پیشنهاد پیمانکاران، محدوده کار و قیمت موافقت کرد و قرارداد امضا شد، ممکن است ساخت و ساز آغاز شود.
مرحله 07: مدیریت قرارداد + ساخت و ساز:
مدیریت قرارداد شامل حصول اطمینان از اجرای قرارداد ساخت و ساز بین کارفرما و پیمانکار تحت شرایط قرارداد است. به عنوان یک معمار، ممکن است از طرف مشتری نقش مدیر قرارداد یا سرپرست را بر عهده بگیرید، یا ممکن است توسط طرف دیگری انجام شود. نقش مدیر قرارداد اطمینان از ارتباط روان بین پیمانکار و کارفرما تحت شرایط و فرایندهای قرارداد است.
تعهدات قراردادی عبارتاند از:
- بازدیدهای منظم از سایت برای بررسی پیشرفت کار پس از برنامه.
- پاسخ به درخواستهای اطلاعات (RFI) از طرف پیمانکار.
- صدور دستورالعملهای سرپرست یا معماران برای هرگونه تغییر یا شفاف سازی در طرح.
- ارزیابی ادعاهای پیشرفت و صدور گواهی پیشرفت برای تعیین میزان صحیح کار در مقابل پولی که پیمانکار ادعا میکند، انجام شده است.
- ارزیابی ادعاها برای تغییرات قیمت قرارداد و تعدیل زمان.
اگر اسناد قرارداد کامل باشد، این مرحله از پروژه باید بیشتر یک فرایند اداری باشد. با این حال، اگر مستندات ضعیف باشد، ممکن است سؤالات زیادی، تغییرات قیمت و مشکلات مداوم با پیمانکار وجود داشته باشد. ترسیم و مستند کردن چیزی روی کاغذ بسیار سادهتر از تغییر آن در محل پس از ساخت است.
صرف نظر از اینکه اسناد شما چقدر خوب هستند، همیشه مشکلاتی وجود خواهد داشت، چیزی که فراموش کردهاید، تناقض در اسناد و مسائل ناشناخته سایت مانند ریشه درخت یا لوله غیرقابلشناسایی که روی نقشهها وجود ندارد، یا عوارض غیرقابلپیشبینی مانند در دسترس نبودن یک محصول. اما اگر یک پیمانکار خوب و یک رابطه خوب دارید، میتوانید با آنها همکاری کنید تا به راحتی و دوستانه مشکلات را حل کنید.
مرحله 08: عیوب و پس از ساخت:
پس از اتمام ساخت و ساز عملاً و آماده شدن کارفرما برای نقل مکان، پروژه وارد دوره مسئولیت نقص و پس از ساخت میشود. قرارداد معمولاً برای یک دوره زمانی، غالباً ۱۲ماهه، در نظر گرفته میشود که درصدی از قرارداد متوقف میشود و در صورت بروز مشکل یا بروز نقص، به طور کامل به پیمانکار پرداخت نمیشود. یک نقص میتواند چیزی مانند سقف نشتی، کنده شدن رنگ، شکستن لولاها یا از کار افتادن سیستم امنیتی باشد. در پایان پروژه به عنوان مدیر قرارداد شما:
- کل پروژه را مرور کنید و لیستی از عیوب یا مشکلات را زمانی که پروژه عملاً کامل شد و قبل از اینکه مشتری وارد آن شود، تهیه کنید.
- ردیابی تمام عیوب از جمله مواردی که در طول دوره نقص پس از نقل مکان مشتری به وجود میآیند.
- اطمینان حاصل کنید که پیمانکار قبل از پرداخت نهایی تمام عیوب را به اندازه کافی اصلاح کرده است.
- مجدداً، این فرایند در حالت ایده آل باید یک فرایند اداری آسان باشد. با یک پیمانکار خوب، ایرادات بسیار کمی وجود خواهد داشت و اگر وجود داشته باشد، آنها سریعاً و مایل به رفع آن خواهند بود.
نتیجه:
همانطور که میبینید، مراحل یک پروژه معماری هر کدام کاملاً متفاوت و پیچیده است. چیزی که هیجان انگیز است این است که یک پروژه معماری فرصت فعالیتها و مهارتهای مختلف را فراهم میکند. اگر روی یک پروژه کوچک در یک مطب کوچک یا به عنوان یک متخصص انحصاری کار میکنید، دنبال کردن یک پروژه از جلسه اولیه مشتری تا دیدن ساخت آن میتواند سالها طول بکشد، اما میتواند بسیار رضایت بخش باشد. از طرف دیگر، کار در یک شرکت بزرگ در پروژههای بزرگ به شما این امکان را میدهد که روی طراحی، مستندسازی یا ساخت و ساز و تحویل پروژه در محل تمرکز کنید. آنها مهارتها و مجموعههای دانش بسیار متفاوتی هستند.
آنچه از همه مهمتر است این است که طراحی خوب مهم است؛ ولی همه چیز نیست. به همان اندازه که در ساخت چیزی مهم است، توانایی طراحی در چارچوب بودجه، رضایت مشتری، مستندسازی و مدیریت قرارداد است. آنها به همان اندازه بخشهای مهمی از فرایند انتقال یک طرح از مشتری به مفهوم، ساخت و ساز و فراتر از آن هستند. اینکه کدام بخشها را برای تمرکز بر روی آنها انتخاب میکنید به شما بستگی دارد.