مشارکت در ساخت

روند انجام پیمانکاری و خدمات مشارکت در ساخت و ساز چگونه انجام می‌شود ؟

حتماً تابه‌حال عبارت «مشارکت در ساخت و ساز» را شنیده‌اید، ولی ممکن است روندهای حقوقی، اداری و ثبت قرارداد را به صورت تخصصی بررسی نکرده باشید. بارها از اطرافیان خود شنیده‌ایم که صاحب یک خانه یا زمین، ملک و زمین خود را به سازنده‌ و گروه پیمانکاری واگذار کرده تا آن را تبدیل به آپارتمان کند و در ازای آن، صاحب چند واحد از آپارتمان و یا ساختمان شود. توافقی که بسیار عالی و سود آور به نظر می‌رسد و می‌تواند شما را صاحب چند واحد آپارتمان نوساز کند.

اگر در فکر این هستید که خانه قدیمی یا زمین تحت تملک را بفروشید و با پول حاصل از فروش آن خانه جدیدی بخرید، مهندس صالحی با پیشنهاد مشارکت در ساخت یکی از راه‌هایی است که می‌تواند شما را صاحبخانه‌ کند و شما را به سود و خانه جدید برساند. مهندس صالحی می‌تواند تمامی فرایندهای مذاکره و ارائه مشاوره‌های کارشناسی و مرحله عقد قرارداد را برای شما انجام داده و بهترین شرایط را هم برای سازنده و سرمایه گذار و مالک ساختمان فراهم کند.

asdada

مشارکت در ساخت چیست؟

همان‌طور که از نام مشارکت مشخص می‌شود، این قرارداد یک نوع «توافق» دو طرفه می‌باشد که هر یک از طرفین در آن هزینه مشخصی می‌کنند و با توجه به نسبت هزینه‌ها با هم شریک می‌شوند.

بگذارید مشارکت در ساخت را با مثال واضح‌تری توضیح دهیم؛ مثلاً شما صاحب خانه‌ای کلنگی هستید. با توجه به افزایش جمعیت و افزایش روز افزون نیاز به مسکن و بالا رفتن قیمت خانه‌ها، حتماً به این فکر افتاده‌اید که خانه‌تان را تخریب کنید و در همان زمین، آپارتمانی چند طبقه بسازید. اما مشکل اصلی شما این است که نه تخصص و نه پول این کار را دارید.

در این شرایط مشارکت در ساخت می‌تواند به کمک شما بیاید. به این صورت که یک سازنده و سرمایه‌گذار که تخصص خود را با شما به اشتراک می‌گذارد و برای شما از آن خانه‌ کلنگی یک آپارتمان چند طبقه می‌سازد. در پایان قرار داد شما با سازنده در سودی که از این ساخت و ساز به دست می‌آید شریک می‌شوید.

مراحل فعالیت در مهندس صالحی به شرح زیر است:

انتخاب منطقه و استان مورد نظر برای مشارکت در ساخت:

  •  استان و منطقه زندگی را با توجه به نیاز و درخواست خود انتخاب کنید.
  • ثبت اطلاعات مشارکت در ساخت و ساز
  •  با توجه به نقش سازنده و یا مالک اطلاعات لازم را ثبت می‌کنید.
  • ثبت درخواست کارشناسی و مشاوره
  •  کارشناسی و بازرسی از ملک مورد سرمایه گذاری
  • تماس کارشناسان همراه با شما با شما:
  •  کارشناسان ما موارد حقوقی را با شما هماهنگ و مراحل حقوقی را تکمیل خواهند نمود. مشاورین ما قرارداد نهایی پیمانکاری و مشارکت را تنظیم خواهند داد.

عقد قرارداد مشارکت :

  •  قرارداد مشارکت در ساخت و ساز منعقد شده و پروژه اجرایی می‌شود.

قانون مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت به عقدی اطلاق می شود که مالک، ملک خود را به سازنده می دهد و و او کارهای اجرایی و هزینه ها و تخریب و ساخت را در عهده دارد  و قرار داد به تقسیم واحد های آپارتمانی بین طرفین می پردازند.

به عبارتی تعریف مشارکت ساخت این است که وقتی که طرفین برای ساخت آپارتمان سرمایه گذاری مشترکی دارند و بین مالکین یا مالک و سازنده قرار داد بسته می شود و سازندگان یا سازنده هزینه ی ساخت و أمور ساخت را به عهده می گیرند و سپس منافع یا همان آپارتمان ها را شریک می شوند.

طرفین در عقد قرارداد مشارکت در ساخت

طرفین عقد قرارداد : یک یا چند نفر در مقابل با یک یا چند نفر برای مشارکت به هم تعهد دادند.

در قرارداد مشارکت ساخت طرف اول مالک یا مالکین زمین هستند و طرف دوم سازنده یا سازندگان هستند . و در قبال هم تعهداتی دارند که شامل این است که مالک سرمایه خود یعنی زمین را به مجری می دهد و سازنده در قبال آن هزینه ساخت و ساز را به گردن دارد.

E0B70111 3593 4375 BE6C AE7F6DE3BAD0

تعهدات مالک در قرارداد مشارکت ساخت ساختمان

اساسی ترین بند تعهد مالک در اختیار قرار دادن زمین به سازنده یا سازندگان است و هر شرطی که مخالف این بند باشد باطل است و اصلا قابل قبول نیست.

در اختیار قراردادن زمین به مجری طرح از مهم ترین لوازم عقد مشارکت مدنی است. ” اذن در شیء ، اذن در لوازم آن نیز هست ” بر اساس این گفته مالک حتی اگر در عقد این موضوع را ذکر نکند اما مجبور به انجام آن است و اگر از زمان قید شده برای در اختیار گذاشتن زمین بگذرد مجری می تواند از طریق قانونی مالک را ملزم به اقباض زمین کند.

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت ساخت ساختمان

پرداخت تمامی هزینه های ساخت و ساز و اداری و پرداخت اجاره زمین به مالک در زمان ساخت از مهم ترین تعهدات سازنده نسبت به مالکین است.

عقد قرارداد بین طرفین برای مشاکت در ساخت موضوع خیلی مهمی است.

و در هر صورت هیچ کدام از طرفین نمی توانند عقد را فسخ کنند مگر ” از طریق جعل در قرارداد، اقاله و یا پیدایش موجبی منطبق با قانون مدنی.”

در بعضی از موارد سازنده به هر دلیلی انجام پروژه را به عقب می اندازد و این کار به ضرر مالک است . و در این صورت مالک می تواند شکایت کند و سازنده مجبور به پرداخت هزینه به مالک می شود.

و این مورد درباره ی مالک هم صدق می کند که اگر مالک به موقع و فورا بعد از عقد قرارداد زمین را در اختیار مجری طرح نگذارد مجبور به پرداخت هزینه می شود.

shutterstock 723993466

تاخیر در انجام تعهد

طرفین بابت هر نوع ایجاد تاخیر و خلل متعهد به پرداخت خسارات هستند و مبلغی را باید از تضمینات دریافتی یا اموال طرف به طرف مقابل پرداخت کنند. البته این درصورتی است که طرف مقابل نتواند ثابت کند که مشکلات و تاخیر ها علت سان حوادث غیره منتظره بوده است.

شروع پروژه مشارکت در ساخت

تاریخ آغاز و اتمام پروژه در قرارداد ذکر می شود و هر گونه تاخیر منجر به پرداخت قانونی خسارت به طرف مقابل می شود.

نکته ی مهم اینجاست که سند ملک وقتی به نام سازنده می شود که نصف پروژه را به اتمام رسانده باشد و به اندازه سهم خود مالک در منفعت می گردد.

و نکته ی دیگر که قابل تامل است این است که حتما زمان شروع و تحویل پروژه در قرارداد حتما ذکر شود زیرا اگر مشکلی پیش بیاید و یکی از طرفین به هر علتی کار را تمام نمی کند شما اگر تاریخی در قرارداد قید نکرده باشید به هیچ وجه نمی توانید درخواست خسارت بدهید.

مزیت های مشارکت در ساخت ساختمان

  • راه کاری سریع و راحت برای ساخت ساختمان
  • به تبدیل خانه های قدیمی به ساختمان های جدید و مستحکم کمک می کند.
  • بیشتر شدن تعداد منازل و رفاه مسکونی
  • بیشتر شدن سرمایه با مشارکت در ساخت ساختمان

نکات اصلی در قرارداد مشارکت ساخت

اثبات صحت ادعای مالک

ملک باید سند رسمی داشته باشد

مبالغ و شرایط کاملا باید واضح و ذکر شوند.

مشخص کردن زمان شروع و تحویل پروژه برای مثال حتی تاریخ دقیق خاکبرداری،‌ تاریخ دقیق اسکلت‌بندی،‌ تاریخ دقیق و روز سفت‌کاری و نازک کاری و تاریخ دقیق اخذ پایان کار و صورتجلسه تفکیکی هم بهتر است ذکر شود. میزان منفعت معین گردد.

وجود ضمانت برای تضمین حسن انجام کار و تعهدات طرفین

سلب کردن حق دریافت وام و واگذاری قرار داد به غیر و اسم عقد نامه حتما قرارداد مشارکت ساخت ساختمان باشد و هیچ گونه عبارت دیگر مانند : قرارداد مشارکت مدنی، مبایعه نامه و یا معامله و بیع استفاده نشود.

باید به این نکته توجه کنید که فردی با اعتماد و مناسب انتخاب کنید و قرارداد هم بایستی دقیق تنطیم شود و همه ی مسایل  در نظر گرفته شود. به لیست متریال مشارکت در ساخت حتما توجه کنید تا مجری طرح از مصالح بی کیفیت استفاده نکند.

مجری طرح موظف است پروژه را به امام برساند و طبق تعهدات عمل کند تا کار را به موقع تحویل بدهد. در غیر اینصورت اگر قرارداد مناسب و صحیحی وجود ندانسته باشد و طرفین به تعهدات خود عمل نکند پروژه مشارکت در ساخت ساختمان با شکست مواجه می شود.

مراحل مشارکت در ساخت ساختمان

بعد از تصمیم گرفتن بر اساس اینکه زمین یا ملک خود را در اختیار سازنده و سازندگان بگذارید باید به نکات زیادی توجه بسیاری داشته باشید مثلا :

سعی کنید تمام تعهدات و بندها را در قرارداد ذکر کنید و چیزی از قلم نیفتد زیرا بر طبق این تعهدات است که طرف مقابل بازخواست می شود. سهم و میزان هر طرف را حتما در قرارداد مشارکت ساخت در ساختمان بنویسید تا فردا مشکلی پیش نیاید.

و هر کدام از طرفین اگر ضمانت نامه ای می خواهند باید در قرارداد مشارکت ساخت ذکر کنند تا با توجه به آن اگر یکی از طرفین چه مالک چه سازنده تعهدات خود را نقض کند طرف مقابل ضمانت نامه ی اجرایی محکمی در دست داشته باشد.

حتما قرارداد مشارکت در ساخت ساختمان زیر نظر افرادی آگاه و خبره و در مکانی قانونی صورت بگیرد تا هیچ گونه خسارت و کلاهبرداری نسبت به هیچ کدام از طرفین بوجود نیاید.

نمونه متن قرارداد مشارکت در ساخت ساختمان

ماده 1

نظر به اینکه آقای ……………… فرزند ……………… به شناسنامه شماره ………….. صادره از ……………… ساكن ………………(که از این پس طرف اول قرارداد نامیده خواهد شد). مالک بلاک فرعي …………….. از اصلی ……………….. أراضي ………………….. بخش ……. ، واقع در ………، و و ه ها و دهه است و قصد إحدان بنا در پلاک مذکور را دارد و نظر به اینکه آقای

فرزند ………، به شناسنامه شماره …….صادره از … . . . . . . . . ، ساکن ……..( که از این پس طرف دوم قرارداد نامیده خواهد شد) امکاناتی مالی لازم را جهت احداث بنا در ملك موصوفه دارد، به منظور احدات بتا در پلاک مذکور و شرکت در عرصه و اعیان پلاک مزبور این قرارداد بین طرفین منعقد شد

ماده 2

ارزش عرضه در تاریخ عقد قرارداد معادل .۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال (۰۰۰.

تومان برآورد شده و مورد قبول طرفین است.

ماده 3

مقرر شد طرف دوم بنایی با مشخصات و طبق نقشه ای که پیوسته این قرارداد و جره الابتفک آن است و به امضای طرفین رسیده، در پلاک موضوف احداث کند. تبصره 1: طرف دوم مکلف است بنا را دقیقا بر مبنای پروانه شهرداری و نقشه های مصوب احداث نماید تبحمرة 2 طرف دوم مکلف است کلیه ضوابط و قوانین مربوط به عملیات ساختمانی و اصول ایمنی را رعایت کند و طرف اول در این خصوص مسئولیتی ندارد.

طرف دوم مکلف است فتوکپی کلیه اسناد هزینه را اعم از استاد خرید اجناس یا دستمزدها امضا کرده در پایان هر هفته در اختبار طرف اول فرار دهد، همچنین مکلف است صورتحسابی در دو نسخه ترتیب دهد و در پایان هر هفته نسخه ثانی صورتحساب را امضا کرده در اختیار طرف اول بگذارد. مداره و صورتحسابهای مذکور ملاک محاسبات و روابط مالی طرفین خواهد بود.

ماده 5

پس از آنکه هزینه های انجام شده از جانب طرف دوم طبق مدارك ماده 4 به لرزش عرصه طبق ماده 2) بالغ شده مابقی هزینه ساختمان تا اتمام بنا بالمناصفه پرداخت خواهد شد. به این منظور طرفین حساب جاری مشترکی در بانك .۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ افتتاح کرده اند که برداشت از آن با دو اما انجام می شود، طرفین مکلفند کلیه وجوهی را که برای مصرف در ساختمان لازم است به این حساب واریز کنند و کلیه پرداخت ها را نیز از این حساب انجام دهند.

ماده 6

طرف دوم مکلف است بنا را عینا برنامه زمان بندی شده ای که به عنوان ضمیمه شماره 2 این قرارداد به امضای طرفین رسیده احداث کند

ماده 7

پس از اتمام بناء طرف اول مکلف است نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال سه دانگ مشاع از ملک (اعم از عرصه و اعیان) به طرف دوم اقدام کند تبصره 1- کلیه هزینه های لازم برای تنظیم سند رسمی انتقال (اعم از مالیات ها و عوارض و جرایم و هزینه تفکیک و غیره) بالمناصفه پرداختخواهد شد تبصره 2: انتقال رسمی ظرف هفتاد و پنج روز از تاریخ صدور گواهی پایان ساختمان باید انجام شود

ماده 8

طرف اول در صورت تأخیر در ایفای تعهد موضوع ماده 7 مکلف است بابت هر روز تاخیر مبلغ ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال به طرف دوم بپردازد. پرداخت این وجه مسقط تعهد طرف اول نخواهد بود و انتقال سه دانگ باید انجام شود

ماده 9.

در صورت بروز اختلاف در تفسیر با اجرای این قرارداد آقای …………….. به نشانی ……

دهد ، که ضمن قبول داوری این قرارداد را امضا کرده اند، در خصوص مورد به عنوان داور دارای حق صلح و سازش اظهارنظر خواهند کرد و برای ایشان برای طرفین قطعی و لازم الاجرا و غير قابل اعتراض است

ماده 10

این قرارداد که مشتمل بر ده ماده و چهار تبصره است در تاریخ ۰۰۰در

. به ……….بین طرفین اعطا و مبادله شد. تعداد نسخ به نسخه هر نسخه در ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ صفحه و با اعتبار واحد است.

امضای طرف أول قرارداد

امضای طرف دوم قرارداد امضای داور

قرارداد مشارکت در ساخت (نمونه قرارداد + نکات مهم + خطرات مشارکت) برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید. و آخرین نکته برای اینکه طرفین با خیال آسوده کار را شروع کنند این است که هر سازنده ای که بلا عوض بیشتری می دهد مجری طرح خوبی نیست .

و باید برای همه ی این نکات از یک مشاور خبره و متبحر و با تجربه مشورت بگیرید تا برای شما راهنمایی های لازم را انجام دهد و اما سعی کنید برای گرفتن ضمانت نامه اجرایی از چک بانکی استفاده کنید . در صورت  اینکه چک­های بلا عوض وصول نشود، در قرارداد مشارکت در ساخت ضرر و زیان و حق فسخ یک طرفه برای مالک در نظر گرفته شود.

مراحل انتقال قدرالسهم سازنده : پس از دریافت جواز ، پس از پایان مرحله سفت کاری ، پس از تحویل ملک قابل سکونت ، پس از دریافت صورت مجلس تفکیکی

online construction

عوامل موفقیت یک پروژه مشارکت در ساخت ساختمان

  • اقتصادی : سود آوری مشارکت در ساخت
  • مهندسی : نقشه ساختمان و کیفیت مصالح ساختمان و کیفیت ساخت
  • حقوقی : قوانین شهرداری – قوانین ثبتی و تفکیک و افراز و سند – قوانین مهندسی و مقررات ملی ساختمان – قوانین بیمه و کار و سایر قوانین مدنی و جزایی
  • دعاوی قرارداد مشارکت در ساخت : دعاوی الزام به پرداخت وجه و خسارات، تخلیه ملک، و دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی، ساخت و تکمیل، تفکیک سند و اخذ پایان کار، تحویل و این نکته بسیار مهم است که دعاوی مشارکت در ساخت دسته مهمی از دعاوی مطروحه در دادگستری است.

چه زمانی به مشارکت در ساخت بپردازیم؟

فرض کنید شما زمین یا ملک قدیمی یا کلنگی دارید که دیگر قابل سکونت نیست، همچنین چون هزینه‌های هنگفتی برای بازسازی ملک‌های قدیمی وجود دارد، امکان اینکه خودتان شروع به فعالیت و ساخت و ساز کنید وجود ندارد و مهم‌ترین مورد تخصص و تجربه است که  برای ساخت و ساز  ندارید. پس مجبور هستید راحت‌ترین راه را انتخاب کنید و مشارکت در ساخت را انتخاب کنید.

مزایای مشارکت در ساخت:

  • بازسازی بافت فرسوده شهر:

یکی از اهداف مشارکت در ساخت، بازسازی بافت فرسوده در شهر است. داشتن یک خانه زیبا و ایمن و مستحکم خیلی بهتر از یک سازه قدیمی و فرسوده است.

  • افزایش استحکام بنا:

 از بخش‌های مهم مشارکت در ساخت افزایش استحکام بنا است؛ چون بیشتر بناهای کلنگی و قدیمی، عمر بالای ۳۰ سال رو دارند و از قدیم تا امروز خیلی از مصالح و اصول  مهندسی در حوزه ساخت و ساز تغییر کرده است.

  • کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری:

 این مورد برای سازه‌های قدیمی است که با گذشت زمان مجبور به تعمیر و بازسازی قسمت‌های مختلف می‌شود که در غیر این صورت زندگی  در ادامه خیلی سخت است و هزینه‌های بالایی را در پی دارد.

  • کاهش مصرف انرژی:

 این مورد معمولاً برای سازه‌های کلنگی یا ویلاهای قدیمی پیش می‌آید که به دلیل عدم نظارت دقیق بر پروژه انرژی هدر می‌رود برای مثال اکثر خانه‌های قدیمی  دارای پنجره دوجداره نیستند. پس همه این موارد هزینهٔ سنگینی در بردارند.

در قرارداد مشارکت در ساخت به چه مواردی باید توجه کنیم؟

  • در قرارداد مشارکت در ساخت باید تمام جزئیات مشخص شود تا سبب شک و شبهه‌ای در قرارداد نشود.
  • مشخصات طرفین قرارداد مشارکت در ساخت باید به صورت دقیق و کامل درج شود. هر دو طرف باید از معتبر بودن هویت طرف مقابلش مطمئن شود.
  • در تنظیم قرار داد مشارکت در ساخت باید به نوع و میزان آورده هر دو طرف اشاره گردد.
  • حتماً در زمان عقد قرارداد مشارکت در ساخت به نسبت سهم هر دو طرف قرارداد از سازه جدید اشاره شود.
  • حتماً باید مشخص شود که سازنده باید در چه تاریخی فرایند ساخت را شروع و در چه تاریخی ساخت ملک را تکمیل کند.
  • تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت باید به نحوی تنظیم گردد که احتمال سوء استفاده در آن ایجاد نگردد.
  • در قرارداد مشارکت باید شرایط فنی و اجرایی ساخت و ساز به صورت  کامل مشخص شود تا سبب اختلافی در این مورد نشود به‌عنوان‌مثال: نوع مصالح و… در متن قرار داد مشارکت اشاره شود.

انواع قرارداد مشارکت در ساخت:

  1. در این روش یکی از طرفین قرارداد زمین ارائه می‌دهد و طرف دیگر هزینه‌های ساخت‌وساز را برعهده می‌گیرد در این حالت قیمت زمین باید در بیعانه ذکر شود، سازنده باید متعهد شود که سازه‌ای با مشخصات مورد نظر که به توافق طرفین رسیده است در همان زمین بسازد و طرفین با درصدی مشخص در آن شریک شوند.
  2. در این روش طرفین قرارداد بر اساس توافقی تعیین شده تعهد می‌دهند که چنانچه عملیات به مرحله‌ای مشخص شده در هر بخش رسید یک دانگ از زمین به سازنده منتقل شود و مالک پس از انجام کار برای تنظیم سند رسمی اقدام کند.
  3. در این روش طرفین متعهد می‌شوند زمانی که پروژه به مرحله مشخصی از ساخت برسد صاحب زمین نسبت به ارائه یک وکالت بلاعزل به فرد سازنده که طرف دوم است جهت تنظیم سند رسمی به میزان سهم خود از ساختمان اقدام نماید.

نقشه برداری پروژه مشارکت در ساخت

درصد مشارکت در ساخت و ساز بر اساس چه مواردی محاسبه می‌شود؟

یکی از موضوعات مهمی که باید در زمان مشخص کردن درصد مشارکت مورد توجه قرار بگیرد، نوسانات قیمت ملک است. نوسانات و تغییر قیمت مسکن به شدت بر میزان درصد شراکت تأثیرمی گذارد. موضوع اصلی دیگری که باید به آن توجه کرد این است که باید مبلغی بلاعوض در نظر گرفته شود. مبلغ بلا عوض هزینه‌ای است که سازنده به مالک می‌دهد تا در طی مدت زمان ساخت و ساز بتواند در آنجا زندگی کند. مالک، بعد از تکمیل سازه، می‌تواند در یکی از واحدهای کامل شده در ملکی که در اختیار سازنده قرار داده، سکونت کند. با استفاده از فرمول زیر این مبلغ بلا عوض محاسبه می‌شود:

(ارزش مبلغ کارشناسی شده ملک × ارزش سهم سازنده) – (هزینه‌های مصرف شده در ساخت و ساز× ارزش سهم مالک)= مبلغ بلاعوض

برای محاسبه ارزش سهم باید قوانین خاص آن را در نظر بگیرید که اغلب این مقدار با توجه به نوسانات موجود در بازار مسکن انجام می‌شود. قیمت هر متر از ملک بر روی مشخص کردن ارزش سهم مؤثر است. مثلاً در منطقه‌ای که هر متر ساختمان ده میلیون تومان است، سود حاصله باید به صورت 50 به 50 بین طرفین تقسیم شود. در مکان‌هایی که هر متر از ساختمان بیشتر از 10 تا 15 میلیون تومان است میزان سودی که طرفین دریافت می‌کنند متفاوت است و مالک 55 درصد و سازنده 45 درصد را باید بردارد.

با توجه به گرانی‌هایی که در سال‌های اخیر در  حوزه مسکن اتفاق افتاده است، در بسیاری از مناطق کشور، امکان پیدا کردن زمین‌هایی که هر متر آنها زیر 15 میلیون تومان ارزش داشته باشد، وجود ندارد. به همین دلیل معمولاً محاسبه درصد مشارکت به صورت 60- 40 صورت خواهد گرفت؛ یعنی 60 درصد از سود متعلق به مالک و 40 درصد نیز متعلق به سازنده خواهد بود.

اختلاف در مشارکت در ساخت:

اگر سازنده یا مالک قصد فریب طرف دیگر را در مراحل ساخت و ساز داشته باشد و اینکه یکی از دو طرف به تعهدش که در قرارداد ذکر شده عمل نکند، موضوع دعاوی قرارداد مشارکت در ساخت مطرح می‌شود.

در دعاوی مشارکت در ساخت و ساز باید هر طرف قرارداد از وکلای امور ملکی مشاوره بگیرند. وکلای امور ملکی در قوانینی که در  مشارکت در ساخت وجود دارد متخصص هستند و جهت حل اختلاف پیش آمده به طرفین کمک می‌کند.

عکس پروژه مشارکت در ساخت پی ریزی

خطرات مشارکت در ساخت:

1.     تأخیر در تحویل واحدها

یکی از تعهداتی که  سازنده به مالکین می‌دهد تحویل به موقع واحدها است. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بدقولی سازندگان این دو شرط را در قرارداد ذکر کنید.

  1. برای تحویل واحد‌ها، تعیین مهلت گردد.
  2. اگر سازنده در تحویل واحد‌ها تأخیر داشت ضمانتی مثل فسخ یا خسارت مادی در نظر بگیرید.

2. اختلاف در تقسیم بندی واحدها:

مالکین و سازندگان معمولاً به صورت زیر واحد‌ها را تقسیم می‌نمایند.

  1. تقسیم بندی معمولی:

 به این صورت که هریک از طرفین، بر اساس میزان آورده خود، در درصدی از کل سهم ساختمان شریک می‌شوند بدون اینکه واحد‌ها را تقسیم نمایند. که درصد سهام هر یک از طرفین، با توجه به قیمت ملک و مصالح به کار رفته متفاوت است که به صورت 50 به 50 و یا 40 به 60 و …تعیین می‌شود.

  1. تقسیم بندی واحدی:

در این نوع تقسیم بندی، هریک از طرفین، با توجه به تعداد، متراژ و مرغوبیت واحدها، واحدها را بین خود تقسیم می‌کنند. به طور مثال واحد 1 و 2 و 3 متعلق به سازنده و واحد 5 و 4 متعلق به مالک است. این نوع تقسیم بندی صحیح نمی‌باشد؛ چراکه امکان دارد مساحت بعضی از واحدها تغییر کند و در این صورت حق یکی از طرفین قرارداد مشارکت در ساخت ضایع گردد.

3.     پیش فروش واحد‌ها:

واگذاری حق پیش فروش واحدها از ناحیه مالک به سازنده، قبل از تکمیل پروژه‌  یا تحویل واحد‌ها و تنظیم سند، خطرات بسیاری برای مالک دارد  با واگذاری این حق به سازنده، ممکن است آنها انگیزه کافی برای تکمیل پروژه نداشته باشند یا سازنده غیرمعتبر، با پیش فروش واحدها به افراد دیگر، متواری شود پس باید این حق را تا جایی که امکان دارد از آنها سلب کنید یا آن را محدود به بخشی از سهم آنها کنید.

4.     ساخت ساختمان برخلاف نقشه‌ و ضوابط:

امکان دارد در برخی مراحل ساخت سازنده تصمیم به تخلف بگیرد که باید مالک را در جریان این کار بگذارد و نظر مالک را هم جلب کند. این تخلفات ممکن است در برخی موارد سبب  پرداخت جریمه شود که سودآور هم است، اما ممکن است کار متوقف شود و دو طرف دچار ضرر شوند. پس باید سازنده موافقت مالک را هم بگیرند.

بهترین‌ها مهندس صالحی را انتخاب می‌کنند

چرا باید مهندس صالحی را انتخاب کنید؟

مأموریت و چشم‌انداز ما

بی شک انتخاب محل سرمایه گذاری یکی از مهم‌ترین مراحل یک سرمایه گذار موفق است، همین‌طور مالک یک زمین ممکن است تمامی سرمایه او یک زمین باشد، وظیفه ما انعقاد بهترین توافق نامه و قرارداد بین مالک و سرمایه گذار است که بتوانند سرمایه گذاری موفقی را  با یکدیگر تجربه کنند.

مهندس صالحی

مهندس صالحی با بیش از 20 سال تجربه در زمینه مشاوره و مشارکت در ساخت و ساز و پیگیری‌های حقوقی در زمینه استعلامات شهرداری و دارایی می‌باشد. تجربه در این زمینه تأثیر بسزایی در ایجاد تفاهم ما بین مالک و سرمایه گذار ایجاد می‌کند.

مشارکت در ساخت در تهران

آیا خانه یا زمین قدیمی دارید و می‌خواهید آن را به یک آپارتمان شیک تبدیل کنید، اما با کمبود بودجه و تخصص برای بهسازی و بازسازی آن مواجه هستید؟ مشارکت در ساخت در تهران گزینه مناسب برای شماست.

مشارکت در ساخت تهران

 اگر چنین است، ما قرارداد مشارکت در ساخت در تهران را به شما توصیه می‌کنیم. مشارکت در ساخت در تهران نوعی ساخت و ساز است که در آن یک طرف ملک یا زمین در اختیار سازنده قرار می‌گیرد و پس از ساخت، سازنده با توافق قبلی، سهم خود را از پروژه  باز پس می‌گیرد.

اگر به هر دلیلی به دنبال سازنده یا مالک برای مشارکت در ساخت تهران هستید، حتماً به تمامی جوانب قانونی مشارکت در ساخت در تهران توجه کنید.

اگرچه میزان سهم مالک و سازنده در تمامی پروژه‌ها مشخص نشده است و این قرارداد به صورت توافقی بین دو نفر است، اما شما می‌توانید با دریافت مشاوره از تیم کارشناسی مهندس صالحی، اطلاعات دقیقی از قراردادهای مشابه پروژه خود در منطقه به دست آورید.

مشاوره مشارکت در ساخت در تهران

30 نکته کلیدی  مشارکت در ساخت در تهران

مشارکت در ساخت تهران، علاوه بر چشم انداز سودآور برای طرفین، خطرات قابل توجهی نیز برای طرفین به همراه دارد. اگر می‌خواهید یک قرارداد مشارکتی سالم و بدون دردسر داشته باشید، در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که می‌تواند موفقیت شراکت شما را تضمین کند.

  1. بدون حضور وکیل یا مشاور با سازنده قرارداد نبندید. زیرا اکثر سازندگان در مشارکت در ساخت در تهران متخصص هستند و قرارداد را به نفع خود تنظیم می‌کنند.
  2. کلیه هزینه‌های مشارکت در ساخت تهران از جمله هزینه‌های شهرداری به عهده سازنده می‌باشد.
  3. دریافت اطلاعات جامع در مورد تاریخچه سازنده؛ چرا که برخی از آنها کارنامه درخشانی از مشارکت در ساخت در تهران ندارند.
  4. اگر در قسمتی از ملک شما واحد سرقفلی وجود دارد، به صورت قانونی یا توافقی، رضایت مستأجر را جلب کنید.
  5. مبنای تعیین میزان قدردانی برای طرفین بر اساس قیمت املاک جدید در منطقه و هزینه ساخت است.
  6. در طراحی پلان و معماری شرکت کنید و همه چیز را به سازنده نسپارید و اگر در این زمینه تخصص ندارید از مهندسین مشاور ما در شرکت مهندسی صالحی استفاده کنید.
  7. لازم به ذکر است که فسخ قرارداد پس از شروع عملیات تخریب یا گودبرداری تقریباً غیر ممکن است.
  8. فسخ قرارداد مشارکت پس از تخریب تقریباً غیرممکن است.
  9. به دنبال شرکت مهندسی شایسته و با سابقه خوب باشید. زیرا این سازنده به تمام اخلاق حرفه‌ای واقف است.
  10. سازنده نیاز به امضای مالک دارد، بنابراین هیچ اقدامی بدون حضور شما نباید انجام شود.
  11. سازنده موظف است تا زمان بهره برداری از ساختمان مکانی را برای شما در نظر بگیرد.
  12. حواستان به تمام جزئیات باشد و زیر بار نکات امضایی که سازنده برای شما توضیح نمی‌دهد نروید.
  13. هر از چندگاهی از پروژه دیدن کنید تا در مورد روند کار مطلع شوید. حضور در رأس پروژه حق شماست.
  14. نگاهی به پروژه‌هایی بیندازید که توسعه‌دهنده سال‌ها پیش، چه به صورت مشارکتی یا واقعی ساخته‌اند. این پروژه‌ها هویت حرفه ای شرکت ساخت و ساز را تعیین می کنند.
  15. اگر در مورد یک سازنده اطلاعات کافی ندارید، یک فرد واجد شرایط را به عنوان وکیل خود استخدام کنید.
  16. اموال خود را به کسانی که تازه وارد شراکت شده‌اند نسپارید. مگر اینکه از توانایی‌ او آگاه باشید.
  17. اسناد ساختمانی هویت ملک خود از ارائه اسناد وام و تسهیلات بدون اجازه کارشناس به سازنده خودداری کنید.
  18. برخی از سازندگان در مورد دارایی‌ها اغراق می‌کنند. حتماً در مورد دارایی‌های سازنده اطلاعات کسب کنید.
  19. قرارداد را در فضای قانونی اجرا کنید و آن را تنها به مشاوران املاک نسپارید.
  20. کلیه توافقات و اظهارات باید به صورت مکتوب و امضا شده توسط دو طرف باشد.
  21. معامله باید شفاف و طبق قانون مشخص باشد.
  22. سازنده باید جریمه ساخت و ساز را به دلیل تخلف از قوانین بپردازد.
  23. برخی از تولیدکنندگان فقط دلال هستند و به دنبال صدمه مالی به صاحب ملک هستند.
  24. تمام مسائل مطرح شده توسط سازنده را با یک متخصص ساختمان سازی در میان بگذارید.
  25. بررسی اطلاعات کامل در مورد ظرفیت ساخت و ساز ملک خود (شهرداری و مقررات مندرج در سند) توسط مشاور شما
  26. در هیچ جلسه‌ای بدون کارشناس مشارکت در ساخت شرکت نکنید و فراموش نکنید که شرکت در ساخت و ساز ممکن است اولین بار باشد اما برای سازنده اولین بار نیست.
  27. قراردادهایی که چند سازنده دارند باید با نظر کارشناس مشارکت در ساخت منعقد شود تا هر یک به تنهایی ضامن انجام کلیه تعهدات سازندگان باشد.
  28. به جای چند سازنده، به دنبال یک سازنده باشید زیرا نظرات چند نفر اجماع را دشوار می‌کند.
  29. شرکت‌های مشاور املاک صرفاً نام، هویت کامل و پیمانکاران یا سازندگان قابل اعتماد نیستند، مگر اینکه مشاور با تجربه و قابل اعتماد باشد.
  30. هرگز با سازندگان بدنام همکاری نکنید. برخی از آنها در ساخت و ارائه حقوق شما اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی کنند.

نیاز به راهنمایی دارید؟ با ما در ارتباط باشید