کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز

در محیط چالش برانگیز اقتصادی امروز، کلاهبرداری در حال افزایش است که ناشی از فشارهای اقتصادی و اعتبارات محدود و عوامل دیگر است. قراردادهای ساخت و ساز با توجه به هزینه‌های زیاد، تأمین کنندگان متعدد و پیمانکاران فرعی می‌توانند به ویژه در برابر تقلب آسیب پذیر باشند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، صاحبان مشاغل ساختمانی  و همچنین مدیران پروژه، سرکارگران و سرپرستان آنها  باید با هوشیاری مراقب کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز باشند.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت تهران

 

کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز می‌تواند توسط طیف وسیعی از افراد انجام شود که اکثر آنها با مشخصات جنایی معمولی مطابقت ندارند. این افراد می‌توانند کارمندان شما یا کارمندان شرکای سرمایه گذاری مشترک باشند. آنها همچنین می‌توانند پیمانکاران فرعی، تأمین کنندگان یا مشاوران باشند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که فشارهای اقتصادی در پروژه‌های ناموفق منجر به افزایش تقلب می‌شود، اما پروژه‌های موفق و روابط سودآور می‌توانند به همان اندازه آسیب پذیر باشند.

کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز و جعل درخواست‌های پرداخت:

کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز و جعل درخواست‌های پرداخت:

درخواست‌های پرداخت کاذب بیش از نیمی از کلاهبرداری مشارکت در ساخت را تشکیل می‌دهند. این برنامه‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی اتفاق بیفتند: از طریق مجموع‌  یا اقلام خطی نادرست، خطاهای روبه‌جلو، صورت‌حساب‌های نادرست یا نرخ‌های متورم در فاکتورهای پشتیبانی که منعکس‌کننده هزینه‌های واقعی متحمل شده نیستند. مدیران پروژه یا حسابداران پروژه می‌توانند درخواست‌های پرداخت را جعل کنند تا خرید اقلام شخصی را پنهان کنند یا پول را به یک شرکت فانتومی که تحت کنترل خود هستند منتقل کنند.

سایر زمینه‌هایی که می‌توانند تقلبی باشند عبارت‌اند از نرخ دستمزد و دسته‌ها، به‌عنوان‌مثال، اگر یک پیمانکار فرعی برای یک کارآموز وقتی کار را انجام می‌دهد، صورت‌حساب می‌دهد. نرخ سربار و تجهیزات؛ فرمول سود یا نشانه گذاری و محاسبات کارمزد. درخواست‌های پرداخت از سوی پیمانکاران فرعی باید برای خطاها یا بی‌نظمی‌ها نظارت و بررسی دقیق شود.

 

صورت‌حساب برای کارهای انجام نشده:

برای مثال، یک پیمانکار فرعی ممکن است در مورد واحدهای تولید انجام شده، واحدهای کار یا تجهیزاتی که واقعاً استفاده شده است، اغراق کند. اگر پروژه یک قرارداد دولتی بود، این یک ادعای نادرست بر اساس قانون ادعاهای نادرست  دولتی تلقی می‌شود. اگر پیمانکار ادعای نادرست پیمانکار فرعی را بپذیرد، در صورت کشف ادعای نادرست، احتمالاً با او مانند پیمانکار فرعی متخلف رفتار خواهد شد.

کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز برای تبانی پیمانکار فرعی:

کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز برای تبانی پیمانکار فرعی:

حوزه دیگری که باید مراقب آن در کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز بود، تقلب در مناقصه و تثبیت قیمت است. مهم است که پیمانکاران فرعی را از قبل درباره صلاحیتش تحقیق کنید و تأیید کنید، دامنه کاری کامل را در اختیار آنها قرار دهید تا بر روی آنها پیشنهاد بدهند، و سپس ارزان‌ترین، واجد شرایط ترین و پاسخگوترین پیمانکار فرعی را انتخاب کنید.

برای جلوگیری از تقلب در مناقصه، باید قوانینی در قرارداد داشته باشید که فرایند انتخاب پیمانکار فرعی را هدایت کند. طرح‌هایی مانند چرخش پیشنهادها، رشوه‌ها، سفارش‌های تغییر نادرست یا متورم، سفارش‌های تغییر قیاسی کم‌ارزش شده یا پیمانکاران فرعی فانتوم که پس‌انداز خرید را مصرف می‌کنند، همگی در این دسته قرار می‌گیرند.

دست‌کاری دستورات تغییر:

اگر سفارشات تغییر به دقت نظارت نشود، می‌تواند مشکل ساز باشد. بسیاری از اوقات، مسائل را می‌توان بر اساس یک رابطه موفق بین پیمانکار و پیمانکار فرعی حل کرد. با این حال، حتی در آن روابط، پرچم‌های قرمز خاصی باید به‌عنوان شاخص‌های احتمالی تقلب در نظر گرفته شوند: سفارش‌های تغییر برای محدوده کاری قرارداد پایه یا مواردی که شرح محدوده، هزینه‌های اضافی، حذف مشخصات طراحی در محدوده اصلی کار یا کاهش قیمت نامناسب دارند. برای جایگزینی کار در هر یک از این شرایط، به دنبال اسناد اضافی باشید.

دست‌کاری جدول ارزش‌ها و حساب‌های احتمالی:

دست‌کاری جدول ارزش‌ها و حساب‌های احتمالی:

به‌روزرسانی نشدن آیتم‌های خط جدول زمانی ارزش‌ها  به‌عنوان خرید یا ایجاد تغییرات، می‌تواند فرصتی برای پوشاندن تقلب فراهم کند. به‌عنوان‌مثال، یک مدیر پروژه یا حسابدار پروژه ممکن است پس‌اندازهای خرید را با ارائه مکانی در جدول زمانی ارزش‌ها  برای دریافت صورت‌حساب‌های ساختگی دریافتی از شرکت‌های پوسته (شرکت‌هایی که دارایی یا عملیات مستقلی ندارند، اما صرفاً برای انجام معاملات تجاری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند) پنهان کند.

تحت کنترل آنها اگر پس‌انداز در خط جدول زمانی ارزش‌ها  دفن شود، یک مدیر پروژه یا حسابدار پروژه بی‌وجدان می‌تواند صورت‌حساب‌های متقلبانه‌ای را در مقابل این مبلغ پس‌انداز خرید اعمال کند و مدیریت ارشد شرکت ساخت‌وساز نمی‌تواند با مقایسه بودجه با عملکرد واقعی این هزینه را تشخیص دهد. این تکنیک همچنین می‌تواند توسط پیمانکاران فرعی برای مواد یا لوازمی که به صورت گذرا صورت‌حساب می‌شوند، استفاده شود.

سایر مسائلی که باید در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از عدم مرتبط ساختن پیمانکاران فرعی و فروشندگان با موارد خاص جدول زمانی ارزش‌ها، پنهان کردن مازاد هزینه‌ها در طول پروژه یا استفاده از موارد احتیاطی برای پوشش هزینه‌های غیر قابل بازپرداخت.

 

جایگزینی یا حذف مواد:

مطمئن شوید که پیمانکاران فرعی از مواد با درجه پایین‌تر استفاده نمی‌کنند که نیاز به سفارش‌های تغییر بعدی برای تعمیر یا تعویض بعدی دارد یا موادی که حتی می‌توانند منجر به خرابی ساختار یا سیستم شوند. همچنین مطمئن شوید که کارمندان موادی را برای استفاده شخصی مصرف نکرده‌اند.

 

منحرف کردن هزینه یکجا به زمان و هزینه مواد:

مراقب هزینه‌هایی باشید که ممکن است جوانه بزنند. به صورت مقطوع دریافت می‌شود؛ اما سپس توسط پیمانکار فرعی برای زمان و مواد مربوط به این خدمات صورت‌حساب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، آیا زمان صورت‌حساب پیمانکار فرعی و مواد برای هزینه اجاره یک خلأ صنعتی است، در حالی که یک مبلغ مقطوع در بودجه باید آن خلأ را پوشش دهد؟

منحرف کردن خرید و سرقت تجهیزات/ابزار:

منحرف کردن خرید و سرقت تجهیزات/ابزار:

مطمئن شوید که ابزار و تجهیزاتی که برای آن هزینه می‌کنید در واقع در محل کار شما استفاده می‌شود و نه برای پروژه خود پیمانکار فرعی یا استفاده شخصی کارمند یا پیمانکار فرعی. مراقب اقلام خریداری شده و ارسال شده به یک سایت پروژه دیگر یا خریدهای پروژه مانند تجهیزات یا ابزارهایی باشید که به نظر می‌رسد بیش از مشخصات پروژه هستند.

 

بازنمایی‌های نادرست:

بسیاری از قراردادها به شرایط خاصی در مورد کارکنان پیمانکار فرعی، بیمه، خرید و غیره نیاز دارند. برای مثال، در یک قرارداد ممکن است لازم باشد که همه پیمانکاران فرعی درصدی از کارگران اقلیت یا ساکنان شهر داشته باشند. مراقب پیمانکاران فرعی باشید که این اظهارات را جعل می‌کنند. اغلب، پیمانکار در قبال اظهارات نادرست توسط پیمانکاران فرعی خود مسئول شناخته می‌شود، به ویژه در رابطه با محتوای اقلیت یا کیفیت.

اظهارات نادرست ممکن است شامل استفاده از کارگران بدون مدرک، نقض الزامات یا جعل گزارش‌های محتوای اقلیت، نتایج آزمون یا گواهی‌های بیمه باشد. عدم رعایت مقررات زیست محیطی یا ارائه نادرست وضعیت کسب و کار کوچک نیز می‌تواند اظهارات نادرست باشد. برای به حداقل رساندن این خطر، نسخه‌هایی از اسناد تأیید کننده نمایندگی‌های پیمانکاران فرعی را نگهداری کنید.

شناخت رایج‌ترین انواع کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ایجاد کنترل‌های داخلی اولین گام در پیشگیری، بازدارندگی و کشف تقلب است. این مراحل به جلوگیری از قربانی شدن شرکت شما در تقلب کمک می‌کند.

برای تشخیص بی‌نظمی‌ و کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز این وظایف اساسی را انجام دهید:

برای تشخیص بی‌نظمی‌ و کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز این وظایف اساسی را انجام دهید:

  1. برنامه‌های پرداخت پیمانکاران فرعی را برنامه ریزی کنید.
  2. بودجه واقعی را بر اساس آیتم‌های خطی مقایسه کنید.
  3. پرداخت‌ها را با درخواست‌های پرداخت تطبیق دهید.
  4. درخواست‌های پرداخت را با سوابق هزینه‌های اساسی تطبیق دهید.
  5. ردیابی تغییرات در جدول زمانی ارزش‌ها.
  6. ردیابی تغییرات در حساب احتمالی.
  7. تاریخ امضای سفارش تغییر را با زمان واقعی تکمیل کار مقایسه کنید.
  8. موجودی معافیت‌های حق.
  9. لیستی از تجهیزات خریداری شده تهیه کنید و باقیمانده را موجودی کنید.
  10. انجام تأییدیه‌های تأمین کننده.
  11. هزینه‌های قابل جبران را ثابت کنید.
  12. قبوض پیمانکاران فرعی را به برنامه‌های پرداخت گره بزنید.
  13. حجم مواد طراحی و مشخصات را با حجم واقعی ادعا شده مقایسه کنید.
  14. فرایند انتخاب پیشنهاد پیمانکار فرعی و اسناد انتخاب را بررسی کنید.

 

درباره نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب مفید

اشتباه رایج در خرید خانه

11 اشتباه رایج در خرید خانه که حتما باید به آن توجه کنید.

مشارکت در ساخت منطقه یک تهران

مشارکت در ساخت منطقه یک – Participation in the construction of region one

d8aad8add988db8cd984 d8add8b1d981d987d8a7db8c d8a2d9bed8a7d8b1d8aad985d8a7d986 d987d8a7 d8afd8b1 d982d8b1d8a7d8b1d8afd8a7d8af

تحویل حرفه‌ای آپارتمان ها در قرارداد مشارکت در ساخت + نکات نظارت