کلاهبرداری در ساخت و ساز

کلاهبرداری در ساخت و ساز  بسیار رایج است. این بدان معنا نیست که صنعت مملو از افراد بد است؛  بلکه فقط صنعتی است که در آن تعداد کمی از افرادی که مصمم به کلاهبرداری در ساخت و ساز هستند، ممکن است راحت‌تر از پس آن بر بیایند. این تا حد زیادی به دلیل ماهیت کار است: متوسط ​​پروژه ساخت و ساز مطالعه‌ای از هرج‌ومرج کنترل شده است. با نگاهی دقیق‌تر به کلاهبرداری در ساخت و ساز و نحوه مبارزه با انواع رایج، ادامه دهید.

آنچه در این مقاله میخوانید

آشنایی با رایج‌ترین انواع کلاهبرداری در ساخت و ساز:

به نظر می‌رسد کلاهبرداری  در ساخت و ساز بیشتر از سایر صنایع اتفاق می‌افتد، و به راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید. یک پروژه معمولی اغلب دارای تعدادی شرکت کننده مختلف پروژه با تعداد زیادی قطعات متحرک است. تأمین مالی ساخت و ساز و سیستم پرداخت فعلی هر دو آشفتگی هستند. و ارتباطات و شفافیت در بسیاری از سایت‌های ساختمانی عملاً وجود ندارد. علاوه بر همه اینها، تعداد نامحدودی از راه‌های کلاهبرداری در ساخت و ساز در هر نقطه از یک پروژه ساختمانی وجود دارد.

اما تشخیص کلاهبرداری  یا توسعه ابزارهای مؤثر برای جلوگیری از آن بدون درک رایج‌ترین انواع کلاهبرداری  و نحوه شناسایی آنها قبل از اینکه خیلی دیر شود غیرممکن است. بیایید به برخی از اشکال رایج کلاهبرداری  در ساخت و ساز نگاه کنیم.

 

1.     کلاهبرداری در مناقصه (تبانی)

جای تعجب نیست که کلاهبرداری  در مناقصه در طول فرایند مناقصه رخ می‌دهد. این شامل هر نوع تثبیت قیمت یا تبانی بین پیمانکاران و زیرمجموعه‌های احتمالی است. این شکل از کلاهبرداری  در ساخت و ساز زمانی رخ می‌دهد که قراردادها با درخواست مناقصه‌های رقابتی منعقد می‌شوند.

وقتی مناقصه گران از قبل هماهنگ می‌شوند، یا زمانی که مناقصه به نوعی آلوده است، کل فرایند را تضعیف می‌کند و همچنین غیرقانونی است. اگر با رویدادهای جاری همراه باشید، می‌دانید که در طرح‌های کلاهبرداری  در مناقصه معمولاً مقامات دولتی مشارکت می‌کنند.

چهار تاکتیک اصلی برای کلاهبرداری  در مناقصه وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد:

چهار تاکتیک اصلی برای کلاهبرداری  در مناقصه وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد:

 

  1. سرکوب پیشنهاد:

سرکوب پیشنهاد کاملاً توضیحی و زمانی است که پیشنهاد دهندگان تهدید می‌شوند، رشوه می‌گیرند یا متقاعد می‌شوند که برای یک کار خاص پیشنهادی ارائه نکنند. این می‌تواند از طریق پرداخت‌های پرسود، توافق متقابل، یا حتی با تهدید به خشونت یا اقدام دیگری باشد.

  1. مناقصه تکمیلی:

مشابه با کاهش پیشنهاد، اما با مناقصه تکمیلی، رقبا از قبل تعیین می‌کنند که چه کسی برنده مناقصه خواهد بود. سایر مناقصه گران پیشنهادهای غیر منطقی بالا یا پیشنهادهایی را با شرایط اضافی غیرقابل‌قبول ارائه می‌دهند تا این توهم وجود داشته باشد که مناقصه رقابتی واقعی وجود دارد.

صادقانه، می‌توان آن را به عنوان یک نسخه خلاقانه از سرکوب پیشنهادات در نظر گرفت.

 

  1. چرخش پیشنهاد:

هر رقیب شرکت کننده به نوبت به عنوان برنده کمترین پیشنهاد در یک پروژه موافقت خواهد کرد. آنها قیمت گذاری یکدیگر را برای تضمین نتیجه مطلوب خواهند دانست.

  1. قراردادهای فرعی امیدوار کننده در ازای هماهنگی مناقصه:

روش بالقوه دیگری این است که یکی از طرفین سایر مناقصه گران را به عمد از دست دادن پیشنهادات خود یا انصراف در ازای قراردادهای فرعی بزرگ در محل کار، متقاعد کند. بنابراین، در جایی که فقط یک برنده برای قرارداد در دست است، هر کسی که آن قرارداد را برنده شود ممکن است به هم عصران خود قراردادهای فرعی بزرگی را تحت آن قرارداد قول دهد.

 

نحوه شناسایی و مبارزه با کلاهبرداری  در مناقصه:

 

  1. هنگام درخواست مناقصه، سوگندنامه‌های بدون تبانی را به عنوان الزام سند مناقصه لحاظ کنید. این اسناد باید واضح و استاندارد باشند تا به ارزیابی کمک کنند.
  1. همچنین اگر احساس می‌کنید رقابت ناعادلانه‌ای وجود دارد، باید این حق را برای خود محفوظ نگه دارید که همه پیشنهادها را رد کنید. مطمئناً، این حفاظت ممکن است نادیده گرفته شود، اما در صورت کشف کلاهبرداری در ساخت و ساز ، مهمات اضافی را فراهم می‌کند و اگر پیشنهاد دهنده در یک طرح کلاهبرداری شرکت کند، ممکن است دو بار فکر کند.
  1. هنگام پذیرش پیشنهادها باید به دنبال چند پرچم قرمز باشید. مطمئن باشید که این همان پیمانکار نیست که به طور مداوم در مناقصه‌ها برنده می‌شود. یا، مراقب پیمانکارانی باشید که مناقصه می‌دهند و هرگز برنده نمی‌شوند به دلیل قیمت‌های غیرمعمول بالا یا شرایط پیشنهادی مشکوک.

سایر روش‌ها ممکن است پس از پذیرش پیشنهاد باعث نگرانی شود؛  مانند زمانی که پیمانکاران فرعی بازنده برای نقش‌های دیگر در پروژه استخدام می‌شوند. برخی از این مسائل را می‌توان با داشتن یک روش پیش صلاحیت قوی برای همه پیشنهاد دهندگان بالقوه اجتناب کرد. پیمانکاران و زیرمجموعه‌های پیش صلاحیت می‌توانند به رفع مشکلات احتمالی در مراحل اولیه کمک کنند.

مطمئن شوید که تمام اسناد درخواستی و انتخابی شما واضح، ساده و استاندارد شده باشد. کمک به فرایند ارزیابی از هرگونه پرچم قرمز باید اجتناب شود.

 

2.     جعل درخواست‌های پرداخت و فاکتورها:

رایج‌ترین نوع کلاهبرداری در صنعت ساختمان، جعل درخواست‌های پرداخت و فاکتورها است. این بیش از نیمی از کل کلاهبرداری  در صنعت را تشکیل می‌دهد و می‌تواند در هر سطحی از زنجیره پرداخت رخ دهد.

در زیر چهار روش متداول برای دست‌کاری برنامه‌های پرداخت آورده شده است.

در زیر چهار روش متداول برای دست‌کاری برنامه‌های پرداخت آورده شده است.

 

  1. افزایش هزینه‌های نیروی کار یا مواد:

این می‌تواند در هر نقطه از زنجیره پرداخت رخ دهد. کسانی که در انتهای زنجیره قرار دارند ممکن است هزینه‌ها یا درصد کار تکمیل شده را افزایش دهند. با انجام این کار، آنها حاشیه سود خود را در کار افزایش خواهند داد.

بعلاوه، یک طرف ممکن است سعی کند آنچه را که به زیرمجموعه‌ها و تأمین کنندگان آنها پرداخت می‌شود پنهان یا مبالغه کند  پس از پرداخت، تفاوت را به جیب می‌زنند. در بدترین سناریو، زمانی که این برنامه‌های پرداخت به سطح بالایی می‌رسند، ممکن است هزینه‌های کار یا مواد چندین بار در نوسان باشد.

 

  1. برنامه‌های پرداختی که خارج از محدوده کار قرار می‌گیرند:

مهم نیست که پروژه چقدر باشد، طرف‌های زنجیره‌ای هر تعداد درخواست پرداخت را دریافت می‌کنند و به محض ورود، آنها را پردازش می‌کنند. اما اینجاست که توجه به جزئیات می‌تواند از شما در برابر کلاهبرداری  محافظت کند.

احزاب ممکن است برنامه‌های پرداخت را با ساختن کامل آن‌ها یا با اضافه کردن کار اضافی به محدوده اصلی آن‌ها دست‌کاری کنند.

 

  1. نرخ دستمزد یا دسته بندی نامناسب:

بسیاری از اوقات، یک زیرمجموعه سعی می‌کند برای کاری که توسط یک کارآموز انجام شده است، نرخی را دریافت کند. یا ممکن است برای تجهیزاتی که از قبل دارند از شما هزینه اجاره تجهیزات بگیرند.

  1. صورت‌حساب برای کار انجام نشده:

این نوع کلاهبرداری کاملاً توضیحی است و امیدواریم با نظارت مناسب کنترل آن آسان‌تر باشد. پیمانکاران و زیرمجموعه‌ها می‌توانند واحدهای تولید، نیروی کار یا تجهیزات مورد استفاده در پروژه را اغراق کنند.

 

نحوه مبارزه با برنامه‌های پرداخت جعلی:

باز هم یک محدوده کار به وضوح تعریف شده می‌تواند به کاهش هرگونه سوءتفاهم یا ارائه نادرست در مورد برنامه‌های پرداخت کمک کند. مدیر پروژه باید همیشه یک چک لیست برنامه پرداخت داشته باشد و هرگونه رسید یا فاکتور مرتبط با کار یا مواد مورد ادعا را درخواست کند.

یکی دیگر از راه‌های کاهش احتمال درخواست‌های پرداخت کلاهبرداری، برنامه‌ریزی از قبل و تطبیق هر درخواست با دستور کار صادر شده و گزارش هزینه‌های شغلی است. همیشه باید هر برنامه پرداخت را با یک دستور کاری جفت کنید، هرگز فقط به این دلیل که یک برنامه دریافت شده است، پرداخت را مجاز نکنید.

 

3.     دست‌کاری دستورات تغییر یا جدول زمان‌بندی ارزش‌ها:

سفارش‌های تغییر معمولاً کمتر از فرایند مناقصه اولیه و اعطای قرارداد بررسی می‌شوند. این امر باعث می‌شود سفارشات تغییر بسیار خطرناک و مستعد کلاهبرداری  در صورت عدم نظارت صحیح باشند.

دستور تغییر می‌تواند برای محدوده کاری قرارداد پایه صادر شود یا اصلاً شامل محدوده کاری مناسب نباشد. آنها می‌توانند شامل هزینه‌های اضافی یا کاهش قیمت نامناسب برای کار یا مواد جایگزین شوند. سفارش‌های تغییر می‌توانند به سرعت جمع شوند و کلاهبرداری می‌تواند به سرعت در هرج‌ومرج ایجاد شود.

این حتی می‌تواند حتی قبل از شروع ساخت و ساز واقعی رخ دهد. پیمانکاری را در نظر بگیرید که با همکاری طرف قرارداد عمل می‌کند. آنها می‌توانند یک پیشنهاد بسیار کم ارائه دهند، سپس پس از انعقاد قرارداد، این مقام رسمی دستورات تغییر چندگانه را برای افزایش قیمت قرارداد تأیید می‌کند و به پیمانکار اجازه می‌دهد تا به سرعت سود خود را بازیابی کند.

برنامه زمان بندی مقادیر جنبه دیگری از یک پروژه است که می‌تواند دست‌کاری شود. عدم به‌روزرسانی منظم برنامه مقادیر خود، می‌تواند منجر به مشکلاتی شود. هنگامی که تغییرات یا خریدهایی انجام می‌شود، این می‌تواند احتمال پوشش یا کلاهبرداری در ساخت و ساز را افزایش دهد.

 

نحوه مبارزه با دستور تغییر:

هر زمان که دستور تغییر صادر می‌شود، حتماً تغییرات را پیگیری و مستند کنید. جدول زمان بندی ارزش‌ها ستون فقرات مالی یک پروژه ساختمانی است. هنگامی که دستور تغییر صادر می‌شود، تأثیر آن بر روی برنامه ارزش‌ها و حساب‌های احتمالی باید در نظر گرفته شود. تاکتیک مفید دیگر این است که امضاهای سفارش تغییر را با تاریخ واقعی تکمیل مقایسه کنید تا مطمئن شوید که برای ساعات کار بیش از حد فاکتور دریافت نمی‌کنید.

 

4.     منحرف کردن هزینه‌های یکجا به هزینه‌های مواد و زمان:

این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بودجه یک پروژه شامل یک آیتم (مانند یک قطعه تجهیزات) در محاسبه مبلغ یکجا باشد، اما بعداً آن مورد نیز توسط یک پیمانکار یا فرعی بر اساس زمانی و مادی صورت‌حساب می‌شود. از آنجایی که این کار قبلاً حساب شده بود در بودجه، سپس مجدداً صورت‌حساب می‌شود، منجر به کاهش دو برابری می‌شود.

نحوه مبارزه با انحراف هزینه‌های یکجا:

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر این نوع کلاهبرداری، نظارت دقیق و نظارت بر پروژه است. قبل از ارسال پرداخت‌ها، مطمئن شوید که هزینه‌های واقعی را با بودجه بر اساس یک ردیف مقایسه کنید. همیشه به برنامه ارزش‌های خود مراجعه کنید.

5.     جایگزینی یا حذف مواد یا تجهیزات:

یکی دیگر از اشکال رایج کلاهبرداری در ساخت و ساز از طریق جایگزینی، حذف، یا اغراق ساده مصالح مورد استفاده در پروژه است. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک پیمانکار قول استفاده از درجه یا مارک خاصی از مواد یا یک قطعه خاص از تجهیزات را بدهد، سپس آن را با یک ارزان‌تر جایگزین کند و تفاوت را به جیب می‌زند.

گاهی اوقات این می‌تواند یک اشتباه صادقانه از طرف یک پیمانکار فرعی باشد که مشخصات را نخوانده یا فکر می‌کند تصمیم بهتری نسبت به معمار می‌گیرد. این نوع کلاهبرداری در ساخت و ساز برای پیمانکاران فرعی ساده است که از آن اجتناب کنند. به سادگی درخواست تعویض کنید.

یکی دیگر از راه‌های بهره‌برداری ممکن است سفارش بیش از حد مواد یا تجهیزات باشد، سپس مازاد آن را از محل پروژه برای استفاده در کار دیگری منتقل کنید  که باعث می‌شود مشتری برای موادی که حتی از آنها سودی نمی‌برد، بپردازد.

در نهایت، پیمانکاران و شرکت‌های فرعی ممکن است به سادگی اغراق کنند که چه مواد یا تجهیزاتی سفارش داده شده یا به محل کار تحویل داده شده است تا بازپرداخت شود، سپس مازاد بر آنچه واقعاً خریداری شده است را به جیب بزنند.

نحوه مبارزه با کلاهبرداری  در مواد و تجهیزات:

نحوه مبارزه با کلاهبرداری  در مواد و تجهیزات:

هر زمان که مواد یا تجهیزات به محل کار تحویل داده می‌شود، نه تنها باید رسید از زیرمجموعه خود درخواست کنید، بلکه ایده خوبی است که تأیید کیفیت (نام تجاری) و کمیت را مستقیماً از تأمین کننده دریافت کنید.

به این ترتیب می‌دانید چه زمانی و کدام مواد تحویل داده شده است. همچنین، تمام تجهیزات مورد نیاز برای پروژه را پیگیری کنید. چه تجهیزاتی باشد که قبلاً در اختیار شما بوده، خریداری شده یا اجاره شده است  یک موجودی دقیق و در حال اجرا برای پیگیری نگه دارید.

 

6.     بازنمایی‌های نادرست:

ارائه نادرست نوعی کلاهبرداری در ساخت و ساز است. هر زمانی که چیزی متفاوت از آنچه برای آن پرداخت کرده‌اید دریافت می‌کنید این اتفاق می‌افتد. این امر به روش‌های مختلف به دست می‌آید.

پیمانکاران یا زیرمجموعه‌ها ممکن است برای کارگرانی بیش از آنچه که کار واقعاً طول کشیده است، هزینه دریافت کنند. آنها ممکن است ادعا کنند که از تیمی از کارگران ماهر استفاده می‌کنند و ممکن است از کارگران غیرقانونی برای نیروی کار ارزان‌تر استفاده کنند. این حتی می‌تواند سکوت در هنگام عدم رعایت قوانین ساختمان یا محیط زیست باشد.

نحوه مبارزه با کلاهبرداری در اظهارات نادرست:

یک راه ساده برای مبارزه با هرگونه اظهارات نادرست عمومی از طریق ممیزی است. داشتن بند حق ممیزی نه تنها به کنترل نتیجه کمک می‌کند، بلکه پیمانکاران فرعی شما را از حضور شما در پروژه آگاه می‌کند. بند حسابرسی باید شامل حق انجام ممیزی‌های غافلگیرکننده در محل و دسترسی به کتاب‌های پیمانکار فرعی شما در صورت استشمام مشکل باشد.

راه‌های ساده و مؤثر برای محافظت در برابر هر نوع کلاهبرداری در ساخت و ساز:

راه‌های ساده و مؤثر برای محافظت در برابر هر نوع کلاهبرداری در ساخت و ساز:

بهترین راه برای مبارزه با کلاهبرداری  در یک پروژه ساختمانی، نظارت دقیق مالک و تیم مدیریت است. در اینجا چند راه آسان برای محافظت از تیم خود در برابر کلاهبرداری  آورده شده است.

1.     دقت نظر:

هنگام استخدام کسی در یک پروژه، دقت لازم را انجام دهید. سعی کنید برای کاهش احتمال کلاهبرداری در ساخت و ساز ، پیمانکاران محلی و مستقر را استخدام کنید. بررسی پس‌زمینه همه را انجام دهید، مراجع دریافت کنید، یا حداقل یک جستجوی سریع در گوگل انجام دهید. خود را در مورد شرایط بازار محلی، دردسترس‌بودن رقابت، و قیمت پیشنهادی پروژه‌های مشابه در منطقه مطلع کنید. همچنین ایده خوبی است که با ساختار کسب و کار آنها آشنا شوید. بسیاری از اوقات، پیمانکاران شرکت‌های تابعه‌ای هستند که ممکن است سعی داشته باشند که چه کسی اصلی است. بدانید با چه کسی کار می‌کنید.

 

2.     تعیین یک مدیر ارشد انطباق:

انجام بررسی‌های لازم برای همه جای سؤال زیادی دارد. بسیاری از شرکت‌های ساخت‌وساز انتخاب می‌کنند که یک مدیر ارشد انطباق را تعیین کنند تا به عنوان یک نقطه ارتباطی بین پیمانکاران در پروژه و مالک یا تیم مدیریت عمل کند. افسر انطباق شما نه تنها باید بررسی‌های اولیه را انجام دهد، بلکه باید بازبینی‌های مداوم و منظم را نیز انجام دهد. نظارت مستمر یک راه ساده برای کاهش احتمال کلاهبرداری  است. افسر ارشد انطباق شما باید قدرت انجام ممیزی‌های دوره‌ای را داشته باشد و بتواند لیست حقوق و دستمزد، صورت‌حساب‌ها و قراردادها را بررسی کند.

3.     هوشیار ماندن:

کلاهبرداری مشارکت در ساخت و ساز زمانی اتفاق می‌افتد که مردم توجه خود را متوقف کنند. اجرای زود هنگام برخی از این اقدامات در درازمدت کمک خواهد کرد، اما به عنوان یک اقدام پایه، هوشیاری به جلوگیری از کلاهبرداری در ساخت و ساز کمک می‌کند. دعاوی حقوقی هزینه دارد، تخلفات می‌تواند منجر به شکایت شود و سابقه کلاهبرداری می‌تواند اعتبار شرکت شما را از بین ببرد. همیشه هوشیار باشید.

 

درباره نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دسته بندی ها

ابربرچسپ ها

آخرین نوشته ها

مطالب مفید

طراحی و ساخت ویلا در کردان

طراحی و ساخت ویلا در کردان (گروه مهندسی نوین سازه نیکسو)

اشتباه رایج در خرید خانه

11 اشتباه رایج در خرید خانه که حتما باید به آن توجه کنید.

مشارکت در ساخت منطقه یک تهران

مشارکت در ساخت منطقه یک – Participation in the construction of region one