چگونه می توانید طراحی راه پله مناسب خانه خود را انجام دهید؟

پله ها عناصر ساختاری هستند که برای انتقال بین طبقات مختلف سازه طراحی شده اند. اگر راه پله با تکنیک صحیح طراحی شود، هیچ تفاوتی با راه رفتن در یک فضای صاف نخواهد داشت. نسبت به مساحت و نیاز خانه خود، می توانید طرح پلکان مارپیچ یا راه پله مستقیم را انتخاب کنید. به طور کلی، طول وعرض پله ها توسط معماران و طراحان داخلی گروه ساختمانی مهندس صالحی طراحی می شود. اندازه پله ها باید متناسب با نوع پروژه و دکوراسیون خانه انجام شود. از شما دعوت می کنیم تا با همدیگر بررسی کنیم که کدام مدل راه پله برای خانه شما مناسب است.

پله ها، دوبلکس یا تریپلکس، عنصر قدرتمندی هستند که در طراحی خانه و همچنین دسترسی به طبقات بالا در خانه های چند طبقه استفاده میشود. هنگامی که جستجوی خود را برای پله ها شروع می کنید، با متریال های مختلف و طرح های مختلف روبرو می شوید. بررسی دقیق، تحقیق و انتخاب با در نظر گرفتن نیازهای خود برای چند سال بعد مفید خواهد بود.

زیرا راه پله به دلیل هزینه و مشکلات ساخت، اغلب تغییرات زیادی اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال، اگر چه در حال حاضر فرزندی ندارید، اما نمی خواهید پس از مدتی فرزند شما با مشکل مواجه شوید. یا در پله هایی که افراد مسن از آن استفاده خواهند کرد، کاربرد استفاده را در اولویت قرار دارد.

چه بخواهید طرح راه پله خود را به نقطه کانونی دکور خود تبدیل کنید و چه بگویید که بدون اشغال فضای زیاد کار را انجام می دهید، در انتخاب راه پله خود به این پیشنهادها توجه کنید.

قیمت پله ها نسبت به متریالی که انتخاب می کنید تغییر می کند. پله های چوبی، بدنه فلزی، فولادی یا بتنی گزینه شما هستند.

photo 2021 11 10 10 38 30

راه پله مارپیچی

مدل راه پله مارپیچ که حول محور عمودی بین دو طبقه مختلف ساخته شده است، یک فرم مارپیچی متشکل از پله ها را ایجاد می کند. از مزایای مدل راه پله مارپیچ می توان به کاربرد این نوع راه پله در فضاهای کوچک استفاده کرد. در پلان های مارپیچ که رفت و آمد بین دو طبقه را به شکل مارپیچ فراهم می کند، در صورت تمایل می توان یک پاگرد اضافه کرد و همچنین می توان آن را به یک راه پله نیمه مارپیچ تبدیل کرد. همانطور که اطلاع دارید پاگرد تکی یا دوتایی با توجه به ارتفاع تنظیم می شود نیاز به استراحت پس از طی مسافت مشخص را برطرف می کند.

یکی از جزئیاتی که نباید فراموش شود این است که اگر می خواهید یک لندینگ اضافه کنید یا فاصله کفپوش را بررسی کنید، نباید ارتفاع از 1.70 متر بیشتر شود. پاگرد باید به گونه ای طراحی شود که فضایی روی آن باقی بماند. در غیر این صورت، محور بریده شده توسط پاگرد باعث ایجاد تداخل در طراحی راه پله مارپیچی خواهد شد.

photo 2021 11 10 10 38 31

مزایا و معایب راه پله های مارپیچ

یکی از معایب استفاده از راه پله مارپیچ این است که اگر مجبور به جابجایی وسایل و اثاثیه هستید، مجبور خواهید بود آن را به روش حود حمل کنید. حمل وسایل بزرگ روی پله های باریک و بدون توقف به دلیل شکل مارپیچی پلکان مارپیچ دشوارتر خواهد بود. پله‌های بدون پاگرد به‌خصوص در فضایی که افراد مسن زندگی می‌کنند به اندازه کافی مفید نخواهد بود.

در واقع، مدل‌ پلکان مارپیچی به منظور دستیابی به عرض راه پله مناسب در فضای کوچک طراحی شده‌ است، می‌توانند به عنوان یک راه‌حل کاربردی و کاربردی در طراحی دکوراسیون برای فضای محدود در نظر گرفته شود.

راه پله های مارپیچ مدل راه پله تک بازو منتهی به نیم طبقه است و نیازی به استفاده از پاگرد برای مسافت های کوتاه نیست. این رویکرد درستی است که پایه پله ها را خالی بگذاریم و نرده پله را با سطحی که فضا را بسته و از بین می برد نپوشانیم. تا جایی که ممکن است، پوشش ندادن سطوح و جزئیات نرده خارج از سازه پله ، دید بهتری را ایجاد می کند.

photo 2021 11 10 10 38 32

راه پله شیشه ای محکم

استفاده از پله‌های شیشه‌ای که به فضا عمق می‌بخشد، ویژگی‌های مواد شیشه‌ای را برجسته می‌کند. انواع پلکان نیمه مارپیچ متشکل از پله های شیشه ای و نرده های متناسب برای طراحی با سبک مدرن و مینیمالیستی است.  راه پله شیشه ای در مراکز تجاری، فضاهای اداری مختلف و همچنین در منازل مسکونی برای افزایش جلوه بصری در فضا و یا ایجاد عمق در دکوراسیون استفاده می شود. مدل های راه پله شیشه ای که دوام و ایمنی مورد نظر را دارند که می توانید سال ها از آن استفاده کنید.

علاوه بر این،  می توانید با استفاده از شیشه سکوریت روی دیوارهای نرده راه پله زیبایی و جذابیت این سبک از پله ها را چندین برابر کنید. ابعاد پله متناسب با فضای شما و بر حسب عرض و ارتفاع محاسبه می شود و به صورت صفحات شیشه سکوریت برش زده می شود و مونتاژ می شود. لازم به یادآوری است که برش در محل در حین انجام  پروژه بسیار سخت است و از این نظر امکان پذیر نیست.

6 2

نردبان چوبی

مدل‌های راه پله چوبی که با چوب‌ با کیفیت‌ تولید می‌شوند، هم با معماری کلاسیک و هم با معماری مدرن سازگار هستند. پلکان چوبی که با شکل‌پذیری و بافت طبیعی فضایی گرم به خانه شما می دهد، می‌توان آن را در رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرد تا جلوه‌ای مینیمال یا مدرن ایجاد کند و همچنین می‌توان آن را با مدل‌های براق یا بدون پولیش و قدیمی ترکیب کرد.

استفاده از فرش روی پله ها

فرش های ثابت راه حلی بسیار کاربردی به خصوص در خانه های دارای کودک یا خانه هایی با حیوانات خانگی از نظر پوشاندن پله ها با بافت نرم است. در عین حال، برای افرادی که که می‌خواهند جلوه زیبایی به راه پله ببخشند، می‌توان از رنگ و بافتنی استفاده کرد که می‌تواند بر فضای موجود تأثیر مثبتی بگذارد.

دو عامل مثبت در استفاده از فرش در راه پله وجود دارد: اول اینکه می توان نقوش و بافت های تزئینی را با مواد مختلف استفاده کرد. مورد دوم محافظت از مواد و پوشش استفاده شده در راه پله است. به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی در راه پله، استفاده از مدل های فرش پله ای ضد لغزش و میکروفایبر ضریب ایمنی را افزایش می دهد.

راه پله کلاسیک چوبی

شما اغلب یک راه پله راه پله کلاسیک چوبی را در یک ساختمان قدیمی یا یک ساختمان تاریخی پیدا خواهید کرد. مدل راه پله کلاسیک چوبی با سبکی که از خود بجا گذاشته است ، طرفداران سبک کلاسیک را جذب خود می کند.به طور کلی مصالح چوبی فشرده و سنگین است. نوع چوب استفاده شده در برابر رطوبت، کپک یا پوسیدگی مقاوم است.

از این رو بلوط کلاسیک به عنوان ماده ای بادوام در المان های ساختمانی و مدل های راه پله محسوب می شود. چوب بلوط صیقلی و فرآوری شده با بافت سنگین، تیره و باشکوه خود جلوه ای جذاب در فضاهای شما به جا می گذارد.

3 1

اهمیت بالانس نرده برای پله ها

تعداد مساوی نرده ها را می توان با توجه به متریال های مختلف و تعداد پله های سازه، طراحی کرد. همچنین طرح های مختلف نرده مدرن و مینیمال در سبک های مختلف مانند نرده های چوبی، فلزی ، شیشه ای و مواد مشابه وجود دارد. وزن مواد استفاده شده در نرده و بار روی راه پله به طور جداگانه محاسبه می شود و همچنین وزن مصالح به کار رفته در راه پله به عنوان عنصر ساختمانی محاسبه می شود. نرده پله را باید رعایت نکات ایمنی لازم طراحی کرد.

اگر بچه های کوچک در خانه باشد، پله ها همیشه یکی از عناصر ساختمانی هستند که باعث نگرانی می شوند. همانطور که طراحی پله در خانه های دارای کودک بسیار حائز اهمیت است، طراحی نرده پله برای افرادی که حیوانات خانگی دارند نیز یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در نظر گرفته شود.

نرده های راه پله باید بادوام و محافظت شده طراحی شوند، نیاز به اطمینان را تا حدودی برطرف خواهند کرد. از سوی دیگر هنگام طراحی ابعاد و طول پله، اگر آن را به اندازه ای راحت و عریض طراحی کنید که انگار در راه مستقیم راه می روید و ضریب نیروی سقوط را تا حد امکان کاهش داده اید. در صورت لزوم، پوشاندن پله ها و سطوح با مواد نرم تر می تواند ضریب خطر را کاهش دهد.

4 2

4 نکته کلیدی که باید هنگام انتخاب و طراحی راه پله در نظر بگیرید

امنیت

هنگام انتخاب نردبان خود مخصوصا برای سالمندان و خانه های دارای فرزند ، ایمنی را در اولویت خود قرار دهید. ارتفاع توصیه شده بین دو پله بین 190 میلی متر تا 195 میلی متر است.

استفاده از مواد متناسب با بودجه شما

بودجه بزرگترین عامل تعیین کننده هنگام انتخاب مواد راه پله است. اگر بودجه شما محدود است، می توانید طرحی کلاسیک و متریال ارزان قیمت را انتخاب کنید و دکوراسیون را با تزیینات دیواری و نورپردازی کامل کنید.

اندازه فضا

عامل مهم دیگر اندازه فضا است. اگر فضای زیادی ندارید نگران نباشید. گزینه های جمع و جور و شیک زیادی وجود دارد. پله های مارپیچ راه حل محدودیت در فضا است. اما مراقب باشید، استفاده از این نردبان ها در مقایسه با سایر نردبان ها کمی دشوارتر است.

روشنایی راه پله

باز هم برای ایمنی، مهم است که راه پله شما به خوبی نورپردازی شده باشد. در فضایی که نور طبیعی دریافت نمی کند، LED  مخفی پله ها را روشن می کند و ظاهری شیک به فضا می بخشد.

درباره نویسنده

26 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دسته بندی ها

ابربرچسپ ها

آخرین نوشته ها

مطالب مفید

کابینت نامناسب برای بازسازی خانه

کابینت نامناسب برای بازسازی خانه

ایده انتقالی برای اتاق نشیمن

ایده اتاق نشیمن انتقالی

طراحی و ساخت ویلا در کردان

طراحی و ساخت ویلا در کردان (گروه مهندسی نوین سازه نیکسو)