معماری انسان محور چیست و چه تفاوتی ایجاد می کند؟

معماری انسان محور چیست و چه تفاوتی ایجاد می کند؟

در حالی که ساختمان ها اساسی ترین نیازهای انسان مانند سرپناه و امنیت را برآورده می کنند. معماری نیز  بر وضعیت عاطفی هر کسی که با آن تعامل دارد تأثیر می گذارد. معماری یک ساختمان می تواند طیف وسیعی از احساسات مانند تعلق، هیبت، ترس یا امید را تحریک کند. با این حال، معماری انسان محور تنها بر احساسات تأثیر نمی گذارد. انسان ها مانند اکثر پستانداران دیگر نسبت به شرایط محیطی بسیار حساس هستند. بنابراین، مطالعات بر روی سلامت و رفاه بلندمدت افراد در معماری و طراحی شهری متمرکز است.

AdobeStock 122179494

برای مثال، یکی از بهترین یافته‌های مستند مطالعات این است که قرار گرفتن در فضایی سبز و طبیعی به طور قابل توجهی سلامت روان را بهبود می‌بخشد. این المان ها طبیعی به افراد جامعه کمک می کند زندگی طولانی و شادتری داشته باشند. از سوی دیگر، فضاهای تنگ و محیط‌های غیر الهام‌ بخش نیز عامل افسردگی هستند.

هدف از معماری انسان محور، قرار دادن افراد در مرکز توجه فرآیند طراحی، بهینه سازی تعاملات مثبت بین افراد و ساختمان ها است.

0692e388f5eeee0120e823332d6b0893

معماری انسان محور چیست؟

معماری انسان محور یک گرایش، سبک یا روش نیست. این یک رویکرد مبتنی بر راه حل برای بهینه سازی رابطه بین افراد و ساختمان ها برای برآوردن نیازهای یک جامعه است. ساختمان هایی که با این هدف طراحی شده اند با تمرکز بر نیازها، زمینه ها، رفتارها و احساسات مردم، راه حل هایی برای مشکلات افراد ارائه می کنند.

اگرچه رویکردهای معماری انسان محور همیشه برای بسیاری از طراحان و معماران بخشی جدایی ناپذیر از کار است. این اصطلاح به طور رسمی توسط مهندس ایرلندی مایک کولی در سال 1987 در نشریه ای با عنوان سیستم های انسان محور ابداع شد.

Dr. Prabhjot Singh می گوید: «ما زمان زیادی را صرف طراحی پل ها می کنیم. اما ما وقت کافی برای فکر کردن به افرادی که در کنار فضای طراحی شده زندگی می کنند، نمی‌گذاریم.”

3376d6a39b654c643e133568112a21cb

معماری انسان محور: جوامع شفابخش، رفع مشکلات آینده

با این حال، نوآوری‌های معماری که زندگی جوامع را تغییر می‌دهند، از تحقیق و تجزیه و تحلیل علمی ناشی می شود. پروژه های موفق طراحی معماری انسان محور که بر اساس مفاهیم قومی، جامعه شناسی و روانشناسی ساخته شده اند، نتیجه درک جامع از کاربران هدف خود هستند.

هر چه نیازهای کاربران نهایی با دقت و حساسیت بیشتری تحلیل شود ، هر چه راه حلی موفق تر اتخاذ شود، موفقیت در معماری انسان محور امکان پذیر است. شما آنقدر تکرار می کنید که به آنچه برای مشتری مناسب است برسید. این قدرت طراحی انسان محور است.

معماری انسان محور از طریق همدلی، بینش ارزشمند و تفکر انتقادی، می تواند بر برخی از مهم ترین چالش های جهان غلبه کند.

مورد شماره 1: زندگی بدون استرس از طریق راه حل های انسان محور

موفقیت طرح های معماری انسان محور به دلیل بزرگی یا شکوه آنها نیست. با ارزشی که کاربران آن به زندگی روزمره خود اضافه می کنند اندازه گیری می شود.

مورد شماره 2: احیای بهترین خاطرات با معماری انسان محور

بسته به نیاز کاربران یا جوامع، برخی از پروژه های معماری انسان محور ممکن است ساده نباشد. پروژه های انسان محور ممکن است برای اهداف خاصی مانند طراحی آسایشگاه برای بیماران بسیار پیچیده باشد، زیرا نیاز به درک و انتقال احساسات این بیماران در طراحی داریم.

aia now 0220 web 1500x1000 1

رویکردی انسانی به چالش های پیچیده آینده

در اواخر دهه 1980، مایک کولی، پدر اصطلاحات انسان‌محور، ارزش وعده‌های پوچ را که ارزش کمی برای جوامع ارائه می‌کرد، زیر سوال برد. زنبورها بدون هیچ ابزاری جز بدن خود لانه و کندویی می سازند که دانشمندان را مجذوب خود می کند. کولی استدلال می‌کند که حتی با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها، یک معمار نمی‌تواند کاری را که زنبور انجام می‌دهد تولید کند. بنابراین، بر اهمیت طراحی انسان محور و قابل درک تأکید می کند.

با توجه به ارزش گرایی، مقیاس پذیری و انعطاف پذیری ، آینده متعلق به معماری انسان محور است.

درباره نویسنده

26 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب مفید

روند مبلمان اتاق نشیمن

6 ترند مبلمان اتاق نشیمن که باید در سال 2024 امتحان کنید

میزهای مرمر

اشتباهات رایجی که هنگام نصب میزهای مرمر مرتکب می شوند

ترکیب دو رنگ نشیمن

بهترین ترکیب دو رنگ برای یک دکوراسیون خیره کننده اتاق نشیمن