همه چیز درمورد مشارکت در ساخت ویلا – شرکت مهندسی نوین سازه نیکسو (صالحی)

آنچه در این مقاله میخوانید

مشارکت در ساخت ویلا

مشارکت در ساخت ویلا، در  سال های اخیر تبدیل به یکی از محبوب ترین روش ها برای ساخت و ساز ویلا در شمال و بقیه نقاط کشور شده است. این روش ساخت ویلا به دلیل مقرون به صرفه بودن، هم برای سازنده ها و هم برای مالکین، سود زیادی به همراه دارد. خیلی از افراد، صاحب زمین هایی در مناطق خوش آب و هوای کشور هستند، اما به دلیل نداشتن سرمایه یا دانش کافی در ساخت و ساز، نمی توانند ساخت ویلا در این زمین ها  را اجرایی کنند. برای این دسته از مالکین، مشارکت در ساخت ویلا بهترین گزینه است برای پروژه های ساخت ویلای لوکس و مجلل است. برای ساخت ویلا با مشخصاتی لوکس و مدرن پیشنهاد شرکت مهندسی نوین سازه نیکسو، مشارکت در ساخت ویلا است که محدودیت های سرمایه ای و زمانی به شدت کاهش می یابد.

در مشارکت در ساخت ویلا، قرارداری بین مالک و سازنده بسته می شود که به طور خلاصه در این قرارداد، مالک زمین خود را برای ساخت و ساز در اختیار پیمانکار قرار می‌دهد. پیمانکار پروژه تمامی هزینه‌ها و کارهای مربوط به ساخت و ساز ویلا را برعهده می گیرد. در انتها، ویلای جدید میان مالک و سازنده براساس قرارداد مشارکتی تقسیم می شود.

این نوع قرارداد ساخت و ساز، هم برای مالک و هم سازنده آن سود زیادی به همراه دارد. در اصل با مشارکت در ساخت ویلا، ارزش سرمایه اولیه مالک، با کمترین هزینه ممکن چندین برابر می‌شود. در این نوشته که توسط شرکت مهندسی نوین سازه نیکو تهیه شده است، می خواهیم تمام جزئیات مربوط به مشارکت در ساخت ویلا را با هم مرور کنیم و این قرارداد را از زوایای مختلف بررسی کنیم. پیشنهاد می کنیم که قبل از امضای قرارداد مشارکت در ساخت ویلا، حتما این نوشته را تا آخر مطالعه بفرمایید.

مشارکت در ساخت ویلا به دلیل هزینه های زیاد پروژه برای طرفین قرارداد بسیار مهم است، در این پروژه ها چالش‌های طراحی و مهندسی پیچیده ای وجود دارد که بیشتر اوقات حتی به آنها فکر هم نمی کردیم. همکاری با شرکتی که دیدگاه و ارزش‌های شما را در اولویت قرار می دهد، می‌تواند پروژه مشارکت در ساخت ویلا را به یک موفقیت پر سود برای شما تبدیل کند. یک شریک خوب می‌تواند تخصص، تجربه، منابع و ارتباطات را با شما به اشتراک بگذارد و روند ساخت و ساز و دستیابی به اهدافتان را آسان‌تر کند.

بیشتر بخوانید:  بازسازی آپارتمان در شمال تهران

نقش مشارکت در ساخت ویلا:

همکاری در ساخت ویلا کلید اصلی داشتن یک پروژه موقف و لوکس است. کار با شریکی که مایل به اشتراک گذاری ایده‌ها، راه‌حل‌های فکری و انطباق با تغییرات است می‌تواند به شما کمک کند ویلاهای استثنایی بسازید که نیازهای شما را برآورده کند. با همکاری یکدیگر می‌توانید از نقاط قوت یکدیگر بهره ببرید، نقاط ضعف را به حداقل برسانید و از ادامه پروژه مطمئن شوید.

مشارکت در ساخت ویلا به زبان ساده

مشارکت در ساخت ویلا به زبان ساده چیست؟

در مشارکت در ساخت، پیمانکار با مالک به توافق می رسد که در ازای دریافت حق السهمی از ویلا، تمام هزینه های ساخت و ساز و همچنین نظارت بر ساخت پروژه را بر عهده بگیرد. بر فرض مثال، شما صاحب یک زمین یا یک ویلای کلنگی هستید و قصد فروش این زمین را دارید، اما به دلیل قدیمی بودن بنا، نمی توانید آن را با سود  خوبی بفروشید و یا فروش آن به شدت سخت شده است. از طرف دیگر شما سرمایه کافی برای بازسازی یا ساخت ویلا در زمین را ندارید.

در این شرایط بهترین تصمیم برای شما، مشارکت در ساخت ویلا است که به تمامی اهداف خود در یک قرارداد دست یابید. شما با یک شرکت مهندسی مانند نوین سازه نیکسو، شریک می شوید و بدون پرداخت هزینه های سنگین، ویلای خود را می سازید. در انتها به عنوان دستمزد بخشی از ملک، به نام سازنده زده می شود.  مشارکت در ساخت ویلا، به صورت کاملا توافقی انجام می شود و در صورتی که با یک گروه حرفه ای کار کنید، سودآوری زیادی برای شما به همراه خواهد داشد.

نحوه مشارکت در ساخت ویلا

نحوه مشارکت ساخت ویلا، فرآیندی ساده دارد. به طور خلاصه، ابتدا شما اطلاعات لازم در مورد ملک خود را در اختیار سازنده قرار می دهید. سپس با کمک یک کارشناس، ارزش ملک شما و مقدار سرمایه گذاری سازنده مشخص می شود. بعد از انجام توافق های لازم در مورد جزئیات پروژه، قرارداد مشارکت در ساخت ویلا میان شما و پیمانکار بسته می شود و پروژه روند اجرایی خود را شروع می کند.

می توانید تمام فرآیند مشارکت در ساخت ویلا را به تیم حرفه ای مهندس صالحی بسپارید. مشارکت در ساخت ویلا طبق مراحل زیر انجام می شود:

1. اطلاعات لازم در مورد ملک خود را ثبت کنید.

پیش از هر چیزی باید تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد ملک خود، از جمله متراژ، موقعیت مکانی و …. را وارد قرارداد مشارکتی کنید.

2. انتظارات خود را از ساخت مشارکتی ویلا مشخص کنید.

برای مشارکت در ساخت ویلا از سازنده خود چه انتظاراتی دارید؟ تمام آنها را باید با ما در میان بگذارید. کارشناسان و مشاوران شرکت نوین سازه نیکسو، با شما تماس می گیرند و شما را در جریان روند کاری قرار می دهند.

3. بازرسی از ملک و انجام کارشناسی برای ملک (مشخص کردن قیمت زمین در مشارکت در ساخت ویلا)

قبل از نوشتن قرارداد، کارشناسان ما با هماهنگی قبلی از ملک شما بازدید می کند. در این بازدید، ارزش ملک، مقدار ساخت و ساز های مورد نیاز و… مشخص می شود. این موارد باید در قرارداد ذکر شود.

4. تکمیل موارد حقوقی و مشخص کردن سهم دو طرف قرارداد

بعد از کارشناسی ملک، سازنده و مالک، برای ساخت ویلا توافقاتی باهم انجام می دهند و سهم هر دو طرف مشخص می شود. در این موارد، کارهای حقوقی توسط یک دفتر خانه رسمی تکمیل می شود.

5. بستن قرارداد مشارکت در ساخت ویلا

یک قراداد شفاف، برای مشارکت در ساخت ویلا بسته می‌شود. در این قرارداد جزئیات مربوط به زمان تحویل پروژه، سهم هر دو طرف و جزئیات مربوط به ساخت ویلا مشخص می شود.

6. آغاز ساخت و ساز

بعد از امضای قرارداد، فرآیند ساخت و ساز طبق زمان بندی توافق شده بین دو طرف قرارداد آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت تهران

مرحله اول مشارکت در ساخت ویلا: انتخاب پیمانکار ساخت و ساز

پس از عقد قرار داد مشارکت در ساخت ویلا، اکنون به قسمتی رسیده‌اید که بیشترین زمان و بودجه شما را می‌گیرد. شما تمام کارهای مستندسازی را انجام داده‌اید تا به ویلای رؤیایی خود به کمک مشارکت در ساخت ویلا برسید، نوع ساختمان و سبک زندگی خود را برای معمار خود تعریف کرده‌اید، پروژه‌های خود را آماده کرده‌اید، بودجه شما بهینه شده است، مجوز ساخت خود را دریافت کرده‌اید و اکنون دارید به نقطه شروع ساخت و ساز می رسید.

شخصی که در طول ساخت و ساز با او بیشتر کار خواهید کرد، پیمانکار  مشارکت در ساخت ویلا است. در پروژه‌های بزرگ اغلب به این پیمانکار اصلی گفته می‌شود. پیمانکار اصلی که عموماً کار ساخت و ساز را به طور کامل انجام می‌دهد، ممکن است برخی از قسمت‌های کار ساختمانی را نیز در داخل بسازد و برخی از قطعات را با قرارداد پیمانکاری فرعی به شرکت‌های دیگر برون سپاری کند.

هنگام ساخت ویلا، احتمالاً یک پیمانکار اصلی برای انجام بیشتر یا حتی تمام کارها کافی است. قبل از شروع ساخت و ساز خود، تقریباً در هر مرحله، باید تصمیم بگیرید که این کار را با چه کسی انجام دهید. اگر از همان ابتدا مدیر پروژه مشارکت در ساخت ویلا ندارید و تمام کارها را خودتان انجام می‌دهید، در این مرحله باید چند پیشنهاد بگیرید و این شرکت‌ها را ارزیابی کنید و شرکت مناسبی را انتخاب کنید تا بیشتر به کار شما آید.

انتخاب شرکت مشارکت در ساخت ویلا

انتخاب شرکت مشارکت در ساخت ویلا

انتخاب شرکت مناسب برای مشارکت در ساخت ویلا یک تصمیم بسیار مهم است که می تواند به طور قابل توجهی بر نتیجه پروژه شما تأثیر بگذارد. برای انتخاب آگاهانه، ضروری است چندین فاکتور مهم را به دقت در نظر بگیرید:

پشتوانه مالی کافی:

اطمینان حاصل کنید که شرکتی که انتخاب می کنید منابع مالی قابل قبولی برای اجرای پروژه مشارکت در ساخت ویلای شما دارد. این ویژگی شامل پوشش هزینه‌های مصالح، هزینه‌های نیروی کار و حوادث غیرمترقبه‌ای است که ممکن است در طول فرآیند ساخت‌وساز ایجاد شود. یک شریک با توان مالی خوب می تواند از تاخیرها و اختلالات ناشی از محدودیت های بودجه جلوگیری کند.

تخصص و تجربه:

به دنبال یک شرکت ساختمانی با تخصص ویلاسازی باشید. تخصص و تجربه گسترده در این زمینه خاص برای درک چالش ها و الزامات منحصر به فرد پروژه های مشارکت در ساخت ویلا حیاتی است. در مورد سابقه شرکت و نمونه کارهای ساخت و ساز ویلا اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

سابقه اثبات شده مشارکت در ساخت ویلا:

پروژه های گذشته شرکت را برای سنجش کیفیت کار و توانایی آنها در برآورده کردن انتظارات خود بررسی کنید.

تیم اجرایی مجرب:

موفقیت پروژه مشارکت در ساخت ویلا به مهارت و تجربه تیم مجری بستگی دارد. اطمینان حاصل کنید که شرکت از معماران، مهندسان، مدیران پروژه و صنعتگران ماهر که در تکنیک های ساخت ویلا مسلط هستند، استفاده می کند.

کار با کیفیت بالا:

به دنبال شرکتی باشید باشید که نشان می دهد این شرکت به طور مداوم استانداردهای بالایی را در پروژه های خود حفظ می کند، زیرا این به طور مستقیم بر کیفیت ویلای شما تأثیر می گذارد.

تعهد اخلاقی و قانونی:

اطمینان حاصل کنید که شرکت ساخت و ساز به صورت اخلاقی عمل می کند و تمام استانداردها و مقررات قانونی را رعایت می کند. هرگونه اختلاف یا تخلف قانونی گذشته را بررسی کنید. اقدامات اخلاقی نه تنها روند ساخت و ساز  را تضمین می کند، بلکه از شما در برابر مسائل قانونی احتمالی در آینده محافظت می کند.

پایبند به زمان تحویل:

تکمیل به موقع ساخت ویلا برای جلوگیری از تاخیرهای غیر ضروری و هزینه های اضافی بسیار مهم است. شهرت شرکت را برای رعایت ددلاین پروژه بررسی کنید. یک جدول زمانی دقیق برای پروژه درخواست کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها سابقه تکمیل پروژه ها را به موقع بدون افت کیفیت دارند.

ما می‌توانیم مواردی که باید قبل از شروع طراحی و ساخت ویلای خود تعیین کنید را به شرح زیر لیست کنیم.

انتخاب شریک مناسب برای مشارکت در ساخت ویلا:

برای انتخاب شریک مناسب در ساخت ویلا، شما فردی را می‌خواهید که قابل اعتماد، با تجربه و دارای سابقه موفقیت آمیز باشد. در این انتخاب چند ویژگی کلیدی وجود دارد که باید در یک شریک ساخت و ساز به دنبال آنها باشید:

  • مهارت‌های ارتباطی عالی
  • تجربه اثبات شده مدیریت پروژه های ویلاسازی
  • توجه به جزئیات
  • انعطاف پذیری و سازگاری
  • آشنایی با قوانین و مقررات محلی ساختمان
  • تعهد به ایمنی و کیفیت
  • شریک شناخته شده در صنعت ساختمان

مزایای داشتن شریک باتجربه در پروژه مشارکت ساخت ویلا:

همکاری با یک شریک باتجربه در ساخت ویلا می‌تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد، از جمله:

  • دسترسی به روابط ایجاد شده با تأمین کنندگان و پیمانکاران فرعی
  • آشنایی با بهترین شیوه‌ها و استانداردهای صنعت
  • توانایی پیش بینی و مدیریت ریسک‌های پروژه
  • آشنایی با قوانین و مقررات محلی ساختمان
  • توانایی پیمایش در چالش‌های پیچیده طراحی و مهندسی
  • سابقه اثبات شده از اتمام موفقیت آمیز پروژه
  • کاهش هزینه ها
  • کاهش ریسک در روند اجرایی
  • افزایش حاشیه سود

 

مزایای انتخاب شریک با مهارت‌های تخصصی:

انتخاب یک شریک با مهارت‌های تخصصی می‌تواند چندین مزیت داشته باشد، از جمله:

  • دسترسی به طراحی منحصر به فرد و راه‌حل‌های مهندسی
  • تخصص در زمینه‌های خاص ساخت و ساز، مانند بهره وری انرژی یا پایداری
  • توانایی مقابله با چالش‌های پیچیده ساخت و ساز
  • افزایش خلاقیت و نوآوری
  • افزایش نتایج پروژه و رضایت مشتری

 

مواردی که در انتخاب شرکت باید در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:

انواع مشارکت در ساخت ویلا

سه سناریو اصلی برای قراردادهای مشارکت در ساخت ویلا تعریف می‌شود که در ادامه به بررسی این سناریو ها می پردازیم. بسته به هدف مالک از مشارکت در ساخت ویلا، شرایط زمین و اجازه ساخت و ساز در زمین، روش های مختلفی برای مشارکت در ساخت ویلا وجود دارد. معمولا در این روش، یا بنای قدیمی را خراب می کنند تا آپارتمان چند واحدی بسازند و یا در همان زمین، ویلای جدید می سازند. انتخاب بین ساخت ویلا یا آپارتمان، تا حد زیادی به شرایط جغرافیایی زمین و داشتن مجوز لازم برای آپارتمان سازی بستگی دارند و هر کدام از روش ها که سودآوری بیشتری داشته باشد، انتخاب می شود.

بازسازی ویلای موجود: بسیاری از ویلاها یا ساختمان های به سبک ویلا پس از 20 تا 30 سال نیاز به بازسازی پیدا می‌کنند. در قرارداد مشارکت در ساخت ویلا، سازنده می‌تواند یا بخشی از ویلا را در ازای بازسازی خریداری کند یا پروژه نوسازی را مدیریت کند و هزینه های بازسازی را از مالک دریافت کند.

ساخت و ساز مشترک ویلا: افرادی که دارای زمین ویلا یا باغ مناسب در آب و هوای مطبوع هستند، می توانند از طریق قرارداد مشارکت در ساخت ویلا، ساختمانی مدرن و مجهز در زمین خود داشته باشند. نوع و روش کاربری ویلا بین سازنده و مالک زمین در قرارداد تعیین می‌شود.

آپارتمان سازی در زمین های ویلایی: در زمین های ویلایی واقع در مناطق شهری پرجمعیت می توان مشارکت در ساخت آپارتمان را اجرا کرد. در این نوع قرارداد مشارکت، مالک زمین را در اختیار سازنده قرار می دهند و سازندگان تمام مراحل طراحی، نقشه کشی، اجرا و ساخت ساختمان را انجام می دهند. در نهایت واحدهای آپارتمانی طبق قرارداد مشارکت بین سازنده و مالک تقسیم می شود. در این روش، با تخریب ویلا و ساخت آپارتمان چند واحدی، مالک هم صاحب خانه ای نوساز می‌شود و هم می تواند از فروش یا اجاره واحد های دیگر، سود زیادی ببرد. تقسیم سهم در این روش، کار ساده تری هم است و تعداد واحد ها بین مالک و سازنده، بر اساس ارزش آورده هر کدام، تقسیم می شود.

مشارکت در ساخت ویلا

انواع روش های قرار داد مشارکت در ساخت:

روش “طراحی – مناقصه – ساخت” مشارکت در ساخت ویلا

  1. مطمئن شوید که مجموعه پروژه مشارکت در ساخت ویلا شما کامل است.
  2. مطمئن شوید که مشخصات فنی پروژه شما آماده است.
  3. مطمئن شوید که لیست قیمت و مقدار واحد شما آماده است.
  4. حداقل 3 پیمانکار واجد شرایط را پیدا کنید که چندین کار مشابه در منطقه‌ای که ویلای خود را می‌سازید انجام داده‌ باشند.
  5. با معمار خود با پیمانکاران احتمالی پروژه ملاقات کنید و مطمئن شوید که آنها خواسته های شما را درک می‌کنند.
  6. از کاندیداهای پیمانکاری با پروژه‌ها و مشخصات بدون نشان دادن تعداد، قیمت واحد دریافت کنید.
  7. عناصر مختلف را در پیشنهادات پیمانکاران ویلاساز جدا کنید. تا جایی که امکان دارد، پیشنهاداتی ارائه دهید تا بتوانید آنها را بر اساس معیارهای مشابه و با شرایط مساوی ارزیابی کنید.
  8. طرفین مناقصه‌ را به یک جلسه یک به یک دعوت کنید و مطمئن شوید که پیشنهادات آنها را قبل از تصمیم گیری نهایی بررسی کرده‌اید.
  9. پیمانکاری را انتخاب کنید که مناسب‌ترین شرایط را به شما ارائه دهد و بیشترین اطمینان را به شما بدهد.
  10. قرارداد پیمانکاری را با پیمانکار انتخابی خود امضا کنید.
  11. روش های کنترل خود را انتخاب کنید.

فرایند فوق که به طور کلی خلاصه شده از روش “طراحی – مناقصه – ساخت” است که کلاسیک‌ترین روش در ساخت و ساز است، گزینه معقولی است که می‌تواند برای ویلاسازی شما نیز اعمال شود. البته در بازار املاک ایران این روش خواهان چندان زیادی ندارد و دلیل آن پروسه طولانی مراحل اویه تا رسیدن به قرارداد مشارکت در ساخت ویلا است.

 

چگونه می‌توان هزینه کلی ساخت و ساز را محاسبه کرد

چگونه می‌توان هزینه کلی ساخت و ساز مشارکت در ساخت ویلا را محاسبه کرد؟

در این مرحله مهم‌ترین سؤالی که می‌توان مطرح کرد این است که چگونه می‌توان هزینه کلی ساخت و ساز ویلا را محاسبه کرد و قبل از اینکه تمام پروژه‌ها به پایان برسد و تمام هزینه‌ها یک به یک مشخص شود، چگونه می‌توان پیشنهاد قرارداد ارائه کرد. راه‌هایی برای انجام یک تخمین اولیه وجود دارد.

ساده‌ترین و اولین راه حلی که به ذهن می‌رسد واگذاری کار به پیمانکار با فرمول سود+هزینه است. به‌عنوان‌مثال، زمانی که معمار شما در حال طراحی پروژه‌ی شما است، مهندس می تواند یک تخمین اولیه از هزینه ها به شما ارائه بدهد.

فرمول Cost + Profit یکی از پرکاربردترین فرمول ها در صنعت ساخت و ساز است. مهم‌ترین نکته در این روش این است که با شخص یا شرکتی که ساخت و ساز شما را برعهده می‌گیرد، اعتماد بیشتری برقرار می‌کنید و می‌توانید هزینه را به طور شفاف بررسی کنید و این فرصت را دارید که بررسی کنید که کارها به صورت میدانی چگونه انجام شده است.

با این حال، واگذاری کار به یک فرد یا شرکت از نظر طراحی و ساخت نیز خطر ایجاد نتایج نامطلوب را در مواردی که نمی‌توانید آن را به خوبی کنترل کنید، به همراه دارد. ممکن است پیمانکار شما با ارائه هزینه‌های غیر معقول به شما آسیب برساند. در این شرایط همکاری با شرکتی که اعتبار زیادی دارد، می تواند به شما در جلوگیری از این دسته از مشکلات کمک کند.

بنابراین اگر قصد دارید کار خود را با روش هزینه + سود بدهید، باید هر مرحله از کار را به خوبی کنترل کنید، خودتان قیمت‌های بازار را پیگیری کنید و حتی در صورت لزوم فقط کل آن را نظارت و گزارش کنید. از طرفی شما کاری کنید که از موقعیتی که باعث سوء استفاده از اعتماد می‌شود جلوگیری کنید. اگر کل مشارکت در ساخت ویلا شما به یک شرکت واگذار نشده باشد، می‌توانید با جداسازی برخی از قسمت‌های کار، مناقصه برگذار کنید.

طراحی پروژه مشارکت در ساخت ویلا

بخش های قابل مناقصه به صورت جداگانه در کارهای ساختمانی سفت کاری به شرح زیر است:

  1. کارهای ساختمانی (حفاری، پرکردن، گودبرداری، شمع، فونداسیون، عایق بندی زیرزمینی، باندلینگ، بتن‌آرمه و قالب، سنگ تراشی، گچ، کف کشی و غیره)
  2. سیم کشی
  3. لوله کشی
  4. تأسیساتی مانند تهویه، کانال تهویه مطبوع
  5. لوله کشی گاز طبیعی
  6. ….

مواردی که در قسمت بالا بررسی شد برای نوع مشارکت در ساخت ویلایی است که مشارکت کننده فقط کار های اجرایی را انجام می دهد. اما در واقعیت سیستم مشارکتی در ساخت ویلای ایران با اصول و قواعد دیگری اجرایی می شود.

به دلیل اینکه تمامی هزینه های مشارکت در ساخت ویلا در قرارداد های مرسوم در کشور ما بر عهده کارفرما است، ریز هزینه به صاحب ملک ارائه نمی شود و فقط یک برآورد هزینه کلی برای نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت ویلا در ابتدا حساب می شود.

12 کاری که قبل از ساختن ویلای رؤیایی خود باید انجام دهید

12 کاری که قبل از ساختن ویلای رویایی خود باید انجام دهید

ما می‌توانیم مواردی که باید قبل از شروع طراحی و مشارکت در ساخت ویلا خود تعیین کنید را به شرح زیر طبقه بندی کنیم.

  1. موقعیت زمین ویلا
  2. طراحی ویلا
  3. بودجه بندی مشارکت در ساخت ویلا
  4. فرایندهای تصمیم گیری
  5. تعیین مدت زمان طراحی، اجرا و نظارت
  6. تعیین سبک زندگی فعلی
  7. تعیین سبک زندگی مطلوب
  8. بررسی چشم انداز سرمایه گذاری در مشارک ساخت ویلا
  9. استفاده بهینه از منظره زمین ویلا
  10. انتخاب سیستم ساختاری در قرارداد
  11. انتخاب سبک معماری
  12. زیرساخت های فنی

 

مزایای مشارکت در ساخت ویلا

مزایای مشارکت در ساخت ویلا:

سرمایه گذاری در ملک، یکی از سودآور ترین روش ها برای بالا بردن ارزش دارایی ها است. با این حال، گاهی اوقات به دلیل کمبود منابع، این کار هم برای سازنده ها و هم برای مالکین دشوار است. با مشارکت در ساخت ویلا، می توانید فرصت های زیادی را برای سرمایه گذاری در ملک برای خود به وجود بیاورید. داشتن یک قرارداد مشارکت قوی در ساخت ویلا مزایای متعددی را به همراه دارد، از جمله:

  • افزایش کارایی و بهره وری پروژه
  • ارتباط و همکاری بهتر طرفین
  • دسترسی به مهارت‌ها و منابع تخصصی
  • افزایش خلاقیت و نوآوری
  • افزایش سودآوری
  • کاهش هزینه ساخت برای دو طرف قرارداد
  • افزایش سرعت ساخت و ساز
  • کاهش ریسک های سرمایه گذاری
  • توزیع ریسک سرمایه گذاری بین تمام شرکا
  • نقد شوندگی بالا
  • افزایش استحکام ویلا و ارتقای زیبایی آن

 

استراتژی‌های مشارکت در ساخت ویلا مؤثر:

برای اطمینان از مشارکت مؤثر در ساخت ویلا، برقراری ارتباط شفاف و تصمیم گیری مشارکتی یک پایه قوی اعتماد بین طرفین است. در اینجا چند استراتژی برای در نظر گرفتن وجود دارد:

  • کانال‌های ارتباطی منظم، مانند برنامه هفتگی یا گزارش وضعیت ایجاد کنید.
  • اهداف، انتظارات و جدول زمانی پروژه را از قبل به اشتراک بگذارید.
  • بازخورد صادقانه
  • همه ذینفعان را در تصمیم گیری مشارکت دهید.
  • یک برنامه زمان‌بندی پروژه ایجاد کنید و به آن پایبند باشید.
  • نقش‌ها و مسئولیت‌های روشن را تعیین کنید.
  • به تضادها و اختلافات سریع و حرفه‌ای رسیدگی کنید.
  • موفقیت‌ها را جشن بگیرید و از شکست‌ها درس بگیرید.

عکس قرارداد مشارکت در ساخت ویلا

قرارداد مشارکت در ساخت ویلا:

نوشتن یک قرارداد مشارکت در ساخت ویلا بسیار مهم است، زیرا این قرارداد شرایط و ضوابط مشارکت، از جمله نقش‌ها و مسئولیت‌ها، تعهدات مالی و مکانیسم‌های حل اختلاف را مشخص می‌کند. در این بخش چند بخش کلیدی وجود دارد که باید در قرارداد مشارکت گنجانده شود:

  • شناسایی شرکا و نقش آنها
  • بندهای مدت و خاتمه پروژه
  • مکانیسم‌های تقسیم سود و زیان
  • رویه‌های حل اختلاف
  • حقوق مالکیت معنوی
  • محرمانه بودن و بندهای عدم رقابت
  • الزامات بیمه
  • مشخصات طرفین
  • مشخصات زمین
  • درصد مشارکت در ساخت ویلا

چرا مشارکت در ساخت ویلا مقرون به صرفه است؟

مشارکت در ساخت ویلا به چند دلیل مقرون به صرفه تر از روش های دیگر ساخت ویلا است:

  • بار مالی مشترک: در مشارکت، هزینه های مربوط به ساخت ویلا بین شرکا تقسیم می شود. این امر بار مالی را برای هر یک از طرفین کاهش می دهد و آن را برای هر یک از شرکت کنندگان مقرون به صرفه تر می کند.
  • صرفه جویی در هزینه های کلی ساخت: هنگامی که چندین طرف درگیر پروژه هستند، اغلب می توان مواد را به صورت عمده خریداری کرد و با پیمانکاران و تامین کنندگان بهتری تعامل داشت.
  • ادغام منابع: مشارکت در ساخت ویلا امکان تجمیع منابع از جمله منابع مالی، مادی و انسانی را فراهم می کند.
  • کاهش ریسک: خطرات مرتبط با ساخت و ساز، مانند هزینه های غیرمنتظره یا تاخیر، بین شرکا تقسیم می شود. این امر تأثیر هر ریسک را بر یک طرف کاهش می دهد.
  • تخصص و تجربه: شرکا اغلب مهارت ها و تجربیات مختلفی را به پروژه اضافه می کنند. این می تواند منجر به تصمیم گیری بهتر، راه حل های نوآورانه تر و اجتناب از اشتباهات پرهزینه شود.
  • انعطاف‌پذیری در طراحی و ساخت: مشارکت در ساخت ویلا می‌تواند انعطاف‌پذیری بیشتری را از نظر انتخاب‌های طراحی و ساخت ارائه دهد.

نقش مشاور حقوقی در تنظیم قراردادهای مشارکت در ساخت ویلا:

هنگام عقد یک قرارداد مشارکت، ضروری است که مشاور حقوقی خود را درگیر این قرارداد کنید تا اطمینان حاصل شود که قرارداد از نظر قانونی الزام آور و قابل اجرا است. مشاور حقوقی می‌تواند به پیش نویس کردن یک توافق نامه جامع کمک کند که از منافع همه طرف‌های درگیر محافظت کند و شامل تمام بندها و مقررات لازم است.

اجرای مراحل مشارکت در ساخت ویلا

اجرای مراحل مشارکت در ساخت ویلا:

اجرای طرح مشارکت در ساخت ویلا مستلزم برنامه ریزی و هماهنگی دقیق است. تعیین ضرب‌الاجل‌ها و جدول‌های زمانی مشخص و اطمینان از اینکه همه شرکا نقش و مسئولیت‌های خود را درک می‌کنند، بسیار مهم است. بررسی‌های منظم و ارائه گزارش‌های وضعیت می‌تواند به موفقیت پروژه کمک کند. مطمئن شوید که پروژه در مسیر خود باقی می‌ماند و هر گونه مشکلی به سرعت حل می‌شود.

 

ریسک های مشارکت در ساخت و ساز

هر نوع سرمایه گذاری ای در املاک و مستغلات، علاوه بر سود، یک سری ریسک هم همراه خود دارد. با اطلاع از این ریسک ها می توانید با آگاهی بیشتر وارد این کار شوید و در زمان مناسب از تمام ریسک ها جلوگیری کنید. در ادامه در مورد تمام ریسک های مربوط به مشارکت در ساخت ویلا و همچنین روش های جلوگیری از آن صحبت خواهیم کرد. توجه کنید که بیشتر این موارد، مربوط به زمانی می شود که قرارداد حقوقی دقیقی ننوشته باشید، یا از افراد کم تجربه برای شروع کار استفاده کنید.

  • عدم اجرای پروژه

اولین ریسکی که مالک با آن مواجه است، عدم اجرای پروژه است. این مورد می تواند به دلایل مختلف، مانند عدم داشتن سرمایه کافی از طرف سازنده یا نگرفتن به موقع مجوز های لازم باشد. برای جلوگیری از این مورد، در قرارداد خود حتما زمان تحویل پروژه را ذکر کنید و در صورت متعهد نبودن طرف دیگر به این زمان بندی، جریمه هایی را تعیین کنید.

  • بالا رفتن هزینه های ساخت 

در طول ساخت پروژه ممکن است هزینه های لازم برای ادامه پروژه بیشتر از سرمایه ای باشد که سازنده برای آن در نظر گرفته است. این هزینه ها معمولا شامل بالا رفتن قیمت مصالح و بالا رفتن دستمزد کارگران است.

  • عدم دریافت مجوز های لازم برای ساخت و ساز

ساخت و ساز همیشه نیازمند دریافت یک سری مجوز است و در صورتی که مجوز های لازم کسب نشود، ممکن است ویلا به دستور مقامات قضایی تخریب شود. معمولا زمانی که با یک تیم با تجربه در زمینه ساخت و ساز ویلا همکاری می کنید، این مورد کمتر پیش می‌آید.

  • اختلاف میان شرکا 

اختلاف میان شرکا یکی از عواملی است که باعث عقب افتادن کار ساخت و ساز می شود. این اختلاف اصولا در زمینه های طراحی، کیفیت کار نهایی، کیفیت مصالح مصرف شده در ویلا و… است. با نوشتن یک قرارداد مشارکت در ساخت ویلای کامل و شفاف که قابل استناد باشد، می توانید از این اختلافات جلوگیری کنید.

برای کاهش ریسک در ساخت ویلا چه کارهایی انجام دهیم؟

اولین قدم برای جلوگیری از ریسک های مشارکت در ساخت ویلا، اطلاع داشتن از تمام جوانب این قرارداد، و تحقیق کافی در مورد آن است. همچنین اگر در انتخاب شریک خود، دقت زیادی داشته باشید، می توانید با استفاده از تجربیات او، از خیلی از ریسک ها جلوگیری کنید. با رعایت موارد زیر، خطرات سرمایه گذاری در مشارکت در ساخت ویلا کاهش پیدا می کند:

  • انتخاب یک شرکت مهندسی معتبر و با تجربه

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، شریک شدن با یک سازنده با تجربه، می تواند خیلی از خطرات و ریسک های ساخت و ساز را کاهش دهد. معمولا شرکت های مهندسی که تجربه کافی در امور ساخت و ساز دارند، از خطرات کار مطلع هستند و می توانند به موقع از تمام آنها جلوگیری کنند. همچنین در امور مالی، این تیم ها مدیریت بهتری دارند و نیازی نیست نگران خوابیدن ساخت و ساز به دلیل عدم سرمایه کافی باشید.

  • تحلیل دقیق قرارداد

قرارداد مشارکت در ساخت ویلا، مهم ترین چیزی است که می تواند در زمان اختلافات بین شرکا، مشکلات را حل کند. قبل از امضای قرارداد، آن را کامل بخوانید و تحلیل کنید. هرچه قرارداد دقیق تر باشد، ریسک به وجود آمدن اختلاف پایین تر می آید.

  • صحبت با وکیل در مورد قرارداد
  • اگر اطلاعات کافی در زمینه بستن قرارداد های مدنی ندارید، بهتر است برای نوشتن یک قرارداد بهتر با وکیل مشورت کنید.
  • نظارت بر روند پروژه

زمانی که پروژه آغاز شد، بهتر است به عنوان مالک، بر روی روند انجام آن نظارت کافی داشته باشید.

اصول و قواعد مشارکت در ساخت و ساز

 شرکای ساخت و ساز ویلا

استراتژی‌هایی برای تقویت روابط بلندمدت با شرکای ساخت و ساز:

برای تقویت روابط طولانی مدت با شرکای ساخت و ساز، مهم است:

  • انتظارات و اهداف روشن را از قبل تعیین کنید.
  • ارتباط منظم و چک کردن را حفظ کنید.
  • موفقیت‌ها را جشن بگیرید و از شکست‌ها درس بگیرید.
  • ارائه بازخورد سازنده و رسیدگی سریع به مسائل.
  • در معاملات خود شفاف و صادق باشید.
  • از طریق ارزیابی و بازخورد مداوم، مشارکت خود را به طور مداوم بهبود بخشید.

انتقال سند در مشارکت در ساخت ویلا

انتقال سند مالکیت در مشارکت ساخت ویلا شامل چندین نکته کلیدی است:

  • قرارداد: قرارداد مشارکت باید به وضوح شرایط مربوط به انتقال سند مالکیت پس از اتمام ساخت و ساز را مشخص کند. بیشتر قرارداد های مشارکت در ساخت ویلا امکان انتقال تا پایان پروژه را منع می کنند.
  • تکمیل تعهدات: به طور معمول، انتقال زمانی انجام می شود که همه طرفین به تعهدات قراردادی خود از جمله پرداخت کامل و تکمیل ساخت و ساز عمل کنند.
  • انطباق قانونی: انتقال باید با قوانین و مقررات مشارکت در ساخت مطابقت داشته باشد که ممکن است شامل بازرسی، تأییدیه و پرداخت هرگونه مالیات یا هزینه باشد.
  • ثبت سند: سند مالکیت برای انتقال قانونی مالکیت نیاز به ثبت رسمی در دفتر ثبت محلی یا ملی مربوطه دارد.
  • تقسیم اموال: در برخی از شرکت های تضامنی ممکن است مال بین شرکا تقسیم شود. این تقسیم بندی باید در قرارداد به تفصیل بیان شود و در اسناد منعکس شود.

 

عکس طراحی داخلی پروژه مشارکت در ساخت ویلای صالحی

نتیجه

اگر به دنبال ساخت ویلاهای استثنایی هستید که از بقیه متمایز باشد، شرکت مهندسی در یک قدمی شماست تا برای تمامی خواسته های شما در مشارکت در ساخت ویلا مشاوره جامع و کاملی ارائه دهد. یک شریک قابل اعتماد و با تجربه می‌تواند مهارت‌های تخصصی، ارتباط مؤثر و تصمیم گیری مشترک خود را به پروژه شما بیاورد. در این مقاله به بررسی مشارکت در ساخت ویلا پرداختیم و راهکارهایی برای انتخاب شریک مناسب، نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت ویلا و حفظ یک مشارکت موفق ارائه دادیم.

مشارکت در ساخت ویلا نیازمند ارتباط مؤثر، همکاری و اعتماد است. با انتخاب شریک مناسب، ایجاد یک قرارداد مشارکت جامع و اجرای استراتژی‌های مؤثر، می‌توانید ویلاهای استثنایی بسازید که نیازهای مشتریان خود را برآورده کرده و بیش از انتظارات آنها باشد. حفظ شراکت قوی در دراز مدت می‌تواند منجر به افزایش کارایی، سودآوری و رضایت مشتری شود.

در مجموع مشارکت در ساخت ویلا، روشی مناسب برای افرادی است که قصد دارند با کمترین هزینه، صاحب ویلا شوند و یا ارزش ملک خود را چندین برابر کنند. در این مقاله از شرکت مهندسی نوین سازه نیکسو، در مورد نحوه مشارکت در ساخت ویلا، مزیت ها و ریسک های این کار و روش های جلوگیری از مشکلات در آن صحبت کردیم. با رعایت نکات ذکر شده، می توانید بهترین تجربه را در سرمایه گذاری در ویلای خود داشته باشید.

برای مشارکت در ساخت در ویلا می توانید از تیم حرفه ای مهندس  صالحی کمک بگیرید. در همین سایت می توانید تمام نمونه پروژه های انجام شده در سراسر ایران توسط تیم ما را ببینید. اگر قصد مشارکت در ساخت ویلا با تیم مهندس صالحی را دارید، کافی است با مشاوران ما برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول مشارکت در ساخت ویلا

نرخ کمیسیون در مشارکت های ساخت و ساز بسته به محل پروژه، مقیاس پروژه و توافق بین طرفین می تواند تغییر کند. معمولاً کمسیون مشارکت در ساخت ویلا درصدی از کل هزینه ساخت و ساز یا ارزش نهایی پروژه است.

مسئولیت پرداخت کمیسیون در مشارکت ساخت و ساز بستگی به شرایط قرارداد دارد. می تواند سازنده (پیمانکار) یا مالک باشد یا گاهی بین آنها مشترک است. این باید به وضوح در قرارداد مشارکت مشخص شود. اما در اکثر موارد، مسئولیت پرداخت کمیسیون مشارکت بر عهده سازنده خواهد بود.

مقدار واقعی کمیسیون در مشارکت های ساخت و ساز معمولاً یک رقم توافقی است و می تواند برای هر پروژه متفاوت باشد. این اغلب درصدی از کل هزینه یا ارزش پروژه است که بسته به عوامل مختلفی مانند پیچیدگی پروژه، ریسک و بازار، از چند درصد تا ارقام بسیار بالاتر متغیر است. میزان کمیسیون حداکثر برابر با 0.2 درصد از ارزش کل قرارداد مشارکت در ساخت از هر یک از طرفین قرارداد دریافت می شود. با این حال برخی از دفاتر املاک و واسطه‌ها درصدهای متغیری را بابت این قرارداد دریافت می‌کنند.

ملاحظات مهم برای مشارکت در ساخت و ساز:

 

توافقنامه شفاف: یک توافقنامه مشارکتی دقیق و واضح داشته باشید که نقش ها، مسئولیت ها، مشارکت های مالی، تقسیم سود و روش های حل اختلاف را مشخص می کند.

انطباق قانونی: از رعایت کلیه قوانین و مقررات محلی مربوط به ساخت و ساز و املاک اطمینان حاصل کنید.

ثبات مالی: ثبات مالی همه طرف های درگیر را ارزیابی کنید.

ارزیابی ریسک: خطرات بالقوه از جمله نوسانات بازار و تاخیر در ساخت و ساز را درک کرده و برنامه ریزی کنید.

بررسی دقیق: بررسی دقیق همه شرکا و امکان سنجی پروژه را انجام دهید.

قرارداد مشارکت در ساخت ویلا معمولاً یک قرارداد قانونی است که شرایط مشارکت را مشخص می کند. این شامل جزئیاتی مانند دامنه کار، مشارکت های مالی، جدول زمانی، مسئولیت های هر یک از طرفین، تقسیم سود، مکانیسم های حل اختلافات و روش های رسیدگی به تغییرات یا شرایط پیش بینی نشده است. این قرارداد می تواند پیچیده باشد و باید توسط متخصص حقوقی تهیه شود تا اطمینان حاصل شود که از منافع همه طرفین محافظت می کند و با قوانین مربوطه مطابقت دارد.

مشارکت در ساخت ویلا یک رابطه مشترک بین دو یا چند طرف است که شامل همکاری برای طراحی و ساخت ویلا می‌شود.

مشارکت در ساخت و ساز ویلا بسیار مهم است؛ زیرا امکان ارتباط مؤثر، همکاری و ریسک و مسئولیت پذیری مشترک را فراهم می‌کند که منجر به افزایش کارایی، بهره وری و سودآوری می‌شود.

یک شریک خوب در ساخت ویلا باید مهارت‌های ارتباطی عالی، تخصص مدیریت پروژه، توجه به جزئیات، انعطاف پذیری و سازگاری، آگاهی از قوانین و مقررات محلی ساختمان، تعهد به ایمنی و کیفیت، و شهرت قوی در صنعت داشته باشد.

راهبردهای مشارکت مؤثر در ساخت ویلا شامل ایجاد کانال‌های ارتباطی منظم، به اشتراک گذاشتن اهداف پروژه و جدول‌های زمانی اولیه، تشویق بازخورد باز و صادقانه، مشارکت دادن همه سهام‌داران در تصمیم‌گیری، ایجاد برنامه زمان‌بندی پروژه، رسیدگی سریع به تضادها و اختلافات و جشن گرفتن موفقیت‌ها است.

برای حفظ یک مشارکت موفق در ساخت ویلا، حفظ ارتباطات منظم و بررسی، رسیدگی سریع و حرفه‌ای به درگیری‌ها و اختلافات، ارائه بازخورد سازنده، و بهبود مستمر مشارکت از طریق ارزیابی و بازخورد مداوم، مهم است.

قرارداد مشارکت در ساخت ویلا ضروری است؛ زیرا شرایط و ضوابط مشارکت شامل نقش‌ها و مسئولیت‌ها، تعهدات مالی و مکانیسم‌های حل اختلاف را مشخص می‌کند و از منافع همه طرف‌های درگیر محافظت می‌کند.

در هر قرارداد مشارکتی، در صد سهم دو طرف، بسته به سرمایه یا کار عملی ای که وارد پروژه می کنند تعیین می شود. برای مشخص کردن سهم هر دو طرف از پروژه ابتدا باید آورده های اولیه از پروژه مشخص شود.

در قرارداد های مشارکت در ساخت، ابتدا ارزش زمین یا ملک، توسط کارشناس تعیین می شود. سپس سازنده مقدار هزینه ای که برای ساخت پروژه نیاز است را مشخص می کند. جمع سرمایه مالک و سازنده، ارزش کلی پروژه است.

بر اساس سرمایه ای که دو طرف وارد پروژه می کنند، سهم آنها مشخص می شود. در اکثر موارد، سهم دو طرف قرارداد، حدودا نصف نصف، تقسیم می شود. قبل از شروع پروژه، باید سهم هر دو طرف به خوبی مشخص شود تا در آینده مشکلات حقوقی به وجود نیاید.

درباره نویسنده

26 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب مفید

اشتباه رایج در خرید خانه

11 اشتباه رایج در خرید خانه که حتما باید به آن توجه کنید.

مشارکت در ساخت منطقه یک تهران

مشارکت در ساخت منطقه یک – Participation in the construction of region one

d8aad8add988db8cd984 d8add8b1d981d987d8a7db8c d8a2d9bed8a7d8b1d8aad985d8a7d986 d987d8a7 d8afd8b1 d982d8b1d8a7d8b1d8afd8a7d8af

تحویل حرفه‌ای آپارتمان ها در قرارداد مشارکت در ساخت + نکات نظارت